Svenskt patent på kostnadseffektiva fackverk

Martinsons har fått patent på en egenutvecklad metod som gör fackverk i trä ännu mer kostnadseffektiva utan att den tekniska prestandan sänks.
– Hittills har vi sålt in dem till ett tiotal kunder och det känns enormt bra att vi nu har ensamrätt på dem i Sverige, säger Greger Lindgren, teknisk chef på Martinsons.

– Att få det här patentet godkänt är viktigt. Det ökar vår konkurrenskraft ännu mer samtidigt som vi inte riskerar att någon tar vår idé, säger Greger Lindgren.

Med den nya metoden att konstruera fackverk tas kapaciteten hos alla ingående delar tillvara på ett bättre sätt, genom att krafter som verkar på bland annat knutpunkterna förändras.

– Med hjälp av den här metoden har vi kunnat göra våra fackverk 40 procent billigare jämfört med tidigare. Det stärker vår konkurrenskraft mot fackverk i stål, säger Greger Lindgren.

Hittills har Martinsons fackverk använts i ett tiotal projekt. Bygghallen på Anderstorpsskolan och en butikslokal på handelsområdet Solbacken, båda i Skellefteå, är två exempel. Fackverken har också använts i bland annat byggandet av Voss och Vinstra skole i Norge och hos Holmen Timber vid Europas största sågverk i Braviken.

– Det känns otroligt bra att kunna erbjuda våra kunder dessa innovativa och kostnadseffektiva stommar. Efterfrågan växer stadigt och med patentet beviljat växer möjligheterna att nå ut till ännu fler potentiella kunder, säger Mikael Salomonsson, vd för Martinsons Byggsystem.

Martinsons har även ansökt om europeiskt patent på fackverken men eftersom det bara är de svenska patenten som beviljats än så länge, vill Greger Lindgren inte gå närmare in på hur fackverken konstrueras.

– Innan vi har alla patent nöjer vi oss med att säga att vi hushåller med alla ingående material utan att göra avkall på prestandan. På Martinsons tänker vi hållbarhet i alla delar av processen och att kunna tillämpa det även i sättet vi konstruerar känns enormt bra, säger Greger Lindgren.

Greger Lindgren, teknisk chef
greger.lindgren@martinsons.se

Mikael Salomonsson, vd Byggsystem
mikael.salomonsson@martinsons.se

• fackverk
  • patent

Familjeägda Martinsons är Sveriges största producent av limträ, träbroar och byggsystem för flerbostadshus och byggnader i trä. Tack vare utvecklingen av klimatneutrala konstruktioner är koncernen en drivande aktör inom byggandet av hållbart och framtidssäkert samhälle. Martinsons sågverksanläggningar i Bygdsiljum, Kroksjön och Hällnäs framställer sågade och vidareförädlade produkter till kunder i Norden, Europa, Afrika och Asien. Huvudkontoret ligger i Bygdsiljum, Västerbotten och koncernen har idag cirka 450 anställda, med en årsomsättning på 1,5 miljarder kronor.