CrimeAlert och datatag gör livet svårare för tjuvarna

Det stjäls maskiner, diesel och egendom för hundratals miljoner kronor i Sverige varje år.
Men det finns motmedel. Crimestoppers Sweden driver larmkedjan CrimeAlert, som ger information direkt till mobilen och samlar medlemmars iakttagelser och tips. Företaget är dessutom distributör av Datatag CESAR för id-märkning i Norden. Systemen lanseras på årets MaskinExpo, den 22-24 maj.

Datatag och CrimeAlert välkomnas av försäkringsbranschen och polisen, men framför allt tusental maskinägare, eftersom det är många som drabbas av kostsamma stölder.

CrimeAlert

Larmkedjan CrimeAlert är Nordens snabbaste larmkedja och har idag 4 000 medlemmar. Inom nätverket finns dessutom 300 000 mottagare i olika forum. Systemet bygger på en app, som informerar användaren om exempelvis en maskin blivit stulen. Medlemmen bestämmer själv vilket län eller område som ska bevakas.

– Vid maskinstöld eller annan viktig händelse kan medlemmarna kontakta oss dygnet runt, så att det snabbt går ut en efterlysning. Genom appen i CrimeAlert tar det bara någon minut att nå tusentals mottagare, förklarar Magnus Rydhult på Crimestoppers Sweden.

Fördelar med appen CrimeAlert:

• Få senaste nytt om brott i medlemmens närområde, med bild och data på det som är efterlyst.
  • Tipsa om brott till Crimestoppers eller inloggad polis.
  • Skicka in bild från brottsplatsen, för start av efterlysning i sin region.
  • Meddela ny arbetsplats. Ökar polisens möjlighet att hålla ett extra öga där det finns  maskiner.
  • Belöningspotter.
  • Alla tips och iakttagelser loggas, inklusive koordinater.
  • Tips på förebyggande insatser.
  • Viktiga meddelanden via pop-ups.
  • Aktuella brott på karta.
  • Information anpassad efter geografisk vistelse, med hjälp av mobiltelefonens GPS.

Datatag CESAR

Brottslingar föredrar att stjäla egendom där de lätt kan ta bort eller ändra maskinens ursprungliga identitetsnummer. När sådana uppgifter avlägsnats är det svårt att identifiera maskinen, vilket hindrar polisen att spåra den verkliga ägaren.

Datatag ändrar detta. Märkmetoden som kommer ifrån England har varit igång sedan 2007 och används nu i 130 000 fordon runtom i världen. Systemet omfattar tusentals unika identifieringsmärken, eller tags, som kan vara permanent gömda i egendomen. För tjuven blir det en omöjlig uppgift att ta bort varenda identifieringsmärke utan att skada egendomen. Då en maskin kontrolleras räcker det att identifiera en eller ett par tags för att fastställa maskinens riktiga identitet.

Crimestoppers Sweden erbjuder hela produktprogrammet, vilket omfattar allt från märksatser för tunga fordon till hästsadlar. Datatag erbjuds dessutom i kombination med larmkedjan CrimeAlert, som idag används av LRF, Peab, NCC, polisen, ME Securitas och hundratals entreprenörer och åkare i landet.

Brottsförebyggande

Crimestoppers Sweden har även ett samarbete med Securitas Sverige och erbjuder brottsförebyggande insatser för att minska antalet stölder inom lantbruk, åkeri och entreprenad. Securitas väktare certifieras som installatörer och tekniker på märksystemet Datatag CESAR och kan med hjälp av scanning lätt spåra stulna maskiner till rätt ägare. Väktarna utbildas även i hur de effektivt använder CrimeAlert i arbetet. Inom kort utrustas Securitas väktare på strategiska platser, till exempel i hamnar, med scanners, UV-ljus och CrimeAlert.

Magnus Rydhult, VD
Crimestoppers Sweden AB
Tel 0680–71 85 00, 070–109 06 70
magnus@crimestoppers.se
www.crimestoppers.se

• maskinleverantörerna
  • datatag
  • identifiering
  • larmkedja

MaskinExpo har arrangerats i drygt 30 år och är Nordens största maskinmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner, skogsmaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk. Mässan arrangeras i samarbete med MaskinLeverantörerna och äger rum på STOXA, 12 km från Arlanda, den 22–24 maj 2014.

För mer information om MaskinExpo, kontakta marknadschef Carina Tegelberg, tel. 08–512 937 00, 0706–29 28 27.