Eget flytläge ger följsamma sopvalsar

Sopvalsarna från YstaMaskiner är utrustade med eget flytläge. Det gör att valsarna alltid följer med då marknivån förändras i höjdled eller lutar i sidled. Två stag, försedda med varsin pil, visar rätt position. Modellerna SV-210, SV-250 och SV-290 ger arbetsbredder mellan 2,1 och 2,9 meter. Sopvalsarna introduceras på MaskinExpo, 22–24 maj.

Sopvalsarna med arbetsbredder på 2,1–2,9 meter har självrensande zick-zack-borst och en borstdiameter på 600 millimeter.

På SV-210 och SV-250 drivs valsarna av en hydraulmotor som behöver 40–75 liter per minut. SV-290 drivs av två hydraulmotorer och behöver 70–150 liter per minut. Gemensamt för modellerna är att skyddsplåten fram kan justeras i två olika lägen. Borstvalsen justeras med vevar som sitter ovanpå stödbenen.

Med det nya flytläget behövs endast två stödhjul bak på sopvalsen. När sopvalsen ska ställas av fälls det ned ett stödben på vardera sidan, vilket förhindrar att borsten belastas under förvaring.

Vattentank med spridningsmunstycken kan monteras vid leverans eller eftermonteras. Modeller kan utrustas med hydraulisk borstvinkling.

Prisexempel: SV-210 med två hjul, mekanisk vinkling och Trima-fäste med flytläge (finns många olika fästen) 26 600 kronor, exklusive moms och frakt.

Fredrik Lidberg
YstaMaskiner AB
Tel 0411-139 51, 070-752 19 99
fredrik.lidberg@ystamaskiner.se
www.ystamaskiner.se

• sopvals

MaskinExpo har arrangerats i drygt 30 år och är Nordens största maskinmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner, skogsmaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk. Mässan arrangeras i samarbete med MaskinLeverantörerna och äger rum på STOXA, 12 km från Arlanda, den 22–24 maj 2014.

För mer information om MaskinExpo, kontakta marknadschef Carina Tegelberg, tel. 08–512 937 00, 0706–29 28 27.