ForshagaSpridaren S16 styr utmatningen med GPS

Rätt dosering av material vid dammbindning, halkbekämpning och beläggningsjobb med väggrus sparar både material, tid, maskin och bränsle. På årets MaskinExpo, den 26-28 maj, lanserar Forshaga Bil & Maskin en spridarskopa som kombinerar GPS och elektriskt driven utmatarvals. Det ger noggrann spridning med kalibrerbar dosering – oavsett hastighet på bäraren och oberoende av oljeflöde eller varvtal.

Med mer än 70 år i branschen är ForshagaSpridaren ett välkänt namn där ”Rätt mängd på rätt plats” blivit dess signum. En ForshagaSpridare sprider material mellan 0-50 mm i fraktionsstorlek och passar därmed utmärkt för beläggningsjobb med väggrus, dammbindning och halkbekämpning med sand, salt eller stenflis.

Spridarskopan är, precis som den flakburna ForshagaSpridaren, trådlöst styrd från hytten med en vanlig smartphone. Integrerat i spridaren återfinns också det automatiska logg- och rapportsystemet Time.

Sparar miljö och pengar
Enligt företagets kunder kan hela 30-50 procent material sparas med rätt dosering. Minskad materialåtgång ger även färre tomkörningar och mindre mängd material som ska tas upp och deponeras eller tvättas.

Maskinen loggar automatiskt alla aktiviteter med GPS-position. Loggarna kan senare användas som underlag för exempelvis fakturering och egen uppföljning, likaså vid incidentrapportering.

Enkel användning
Systemet är bekvämt och enkelt att använda, vilket ger säkrare arbetsmiljö och låter föraren fokusera mer på omgivande trafik.

Maskinen startar/stoppar per automatik och anpassar utmatningen efter hastigheten. Räckviddsberäkning och integrerad nivågivare i skopan är andra detaljer som underlättar vardagen.

Demofilmer finns att se på www.spridare.se.

Johan Persson
Forshaga Bil & Maskin
johan.persson@spridare.se

• redskap
  • spridarskopa
  • sandspridare
  • halkbekämpning
  • beläggningsarbete
  • dammbindning

MaskinExpo har arrangerats i drygt 30 år och är Nordens största entreprenadmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner, skogsmaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk.
Mässan äger rum på STOXA, en mil från Arlanda, den 26-28 maj 2016.