Kompressorer med bensinmotor – mångsidig nyhet från Atlas Copco på MaskinExpo

Pressmeddelande  •  2011-03-24 06:05 CET

På Nordens största maskinmässa introducerar Atlas Copco en ny serie kompakta och smidiga kompressorer med bensinmotor. Konstruerade för att ge enastående mångsidighet.

Atlas Copcos nya XAS 27 (27 l/s, 7 bar) är den första kompressorn i företagets program av portabla luftkompressorer som drivs med en bensinmotor. Enheten har konstruerats för att ge en enastående mångsidighet tack vare de mest kompakta måtten av alla modeller i Atlas Copcos serie av portabla kompressorer.

Nya XAS 27 drivs av en kraftfull och tillförlitlig Honda-motor som överträffar de nuvarande utsläppskraven. Den har kilremsdrift med ett skensystem för remspänning. Motorn driver Atlas Copcos nya C55-element.

Kompressorn fungerar utmärkt för att driva hydraulbrytare, flishuggare, hammare eller små handverktyg och användas med fördel i arbeten som demolering, finbearbetning och renovering.

XAS 27 är kompakt och mycket smidig. Den väger lite mer än 200 kg och dess underrede gör att man enkelt kan transportera den utan några tunga lyft och den är tillräckligt liten för att komma igenom dörrar i kommersiella byggnader eller in i hissar. Den är även lätt att hantera och manövrera för att få bästa möjliga arbetsställning samt enkel att underhålla utan dyra servicekostnader.

XAS 27:s chassi bygger på det framgångsrika polyetylenkoncept som kommer från HardHatTM-serien, kombinerat med zincorbehandlat stål för att ge extra skydd. Bränsletanken utgör en del av huven och innehåller en elektrisk fläkt för effektiv kylning.

− Mattias Söderqvist, Business Line Manager Scandinavia Portable Air Division, tillägger; Med vår nya “flugviktare” XAS 27 kan vi erbjuda våra kunder en kompakt och smidig allroundmaskin i mästarklassen.

För ytterligare information kontakta:

Mattias Söderqvist, Business Line Manager, Portable Air Division, Scandinavia
Telefon +46 (0)8 743 98 54, mobil +46 (0)70 204 87 90, fax +46 (0)8 644 25 45
e-mail: mattias.soderqvist@se.atlascopco.com

Carl-Johan Olsson, Marketing Communications Manager, Scandinavia
Telefon +46 (0)8 743 97 45, mobil +46 (0)72 181 00 86, fax +46 (0)8 644 25 45
e-mail: carl-johan.olsson@se.atlascopco.com

www.atlascopco.com

MaskinExpo är Nordens största maskinmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk. Mässan arrangeras i samarbete med MaskinLeverantörerna på Barkarby Flygfält i Stockholm, 19-21 maj 2011.

För mer information om MaskinExpo, kontakta:
Carina Tegelberg, marknadschef MaskinExpo Sweden AB, 018-29 28 27, 0706-29 28 27.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom