På årets MaskinExpo kliver Alftaprodukter in i entreprenadsektorn

Alftaprodukter har över 20 års erfarenhet av att renovera hydraulkomponenter till skogsindustrin. Nu har företaget utökat sin maskinpark med ytterligare en provbänk för hydraulpumpar och hydraulmotorer. Det ger kapacitet att erbjuda motsvarande tjänster till entreprenadsektorn. Alftaprodukter presenterar möjligheterna på årets MaskinExpo, den 28-30 maj.

Den nya provbänken hos Alftaprodukter är ett resultat av egen utveckling och konstruktion. Provbänken drivs med en Scania-motor på 125 kilowatt. Kraften överförs via en hydraultransmission till bänkens roterande del. Hydraultransmissionen gör att rotationen är enkel att reglera i både riktning och hastighet. Max vridmoment är cirka 1 200 Nm.

– Bänken har även en variabel kolvpump som kan regleras med både tryck och flöde. Pumpen ger möjligheter att testköra ventiler och andra komponenter, berättar Stefan Carlsson, vd i Alftaprodukter.

För övervakning, funktionsval och reglering används en Parker IQAN-styrning. Med enkla val i displaymodulen väljer operatören vilken typ av objekt som ska testköras, exempelvis
transmissionspump, transmissionsmotor eller lastkännade arbetshydraulik-pump.

– Vi har sedan flera år ett väl inarbetat utbytessystem när det gäller renoverade komponenter. Antingen reparerar vi kundens enhet eller så kan vi erbjuda en utbytesenhet direkt från hyllan, alternativt en ny enhet om så önskas. Alla renoverade pumpar testkörs och märks hos oss för dokumentation och spårbarhet och vi lämnar alltid garanti på våra reparationer, framhåller Stefan Carlsson.

Alftaprodukter startades 1993 som en avknoppning till ÖSA skogsmaskiner, som lade ner sin verksamhet i Alfta 1992. Alftaprodukter fortsatte då att leverera reservdelar till de maskiner som var i drift.

– Med åren har vi utvecklat vår verksamhet till fler märken, renovering, industriapplikationer, med mera. Det gör att vi idag kan erbjuda det mesta som rör maskiners hydraulik. Vi förser även industriföretagen i närområdet med hydraulikapplikationer, säger Stefan Carlsson.
På MaskinExpo delar Alftaprodukter monter med Sit-Right och Enskede Hydraul.

Caroline Söderqvist
Alftaprodukter AB
caroline.soderqvist@alftaprodukter.se
www.alftaprodukter.se

• renovering
  • ventilsektion
  • ventilblock
  • hydraulkomponenter
  • hydraulpumpar
  • hydraulmotorer
  • hydraulik

MaskinExpo har arrangerats i drygt 30 år och är Nordens största entreprenadmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner, skogsmaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk. Mässan arrangeras i samarbete med MaskinLeverantörerna och äger rum på STOXA, en mil från Arlanda, den 28–30 maj 2015.

För mer information om MaskinExpo, kontakta marknadschef Carina Tegelberg, 08–512 937 00, 0706–29 28 27, carina.tegelberg@maskinexpo.se