Vegaskolan + passivhus = Sant!

I dagarna invigs den om- och tillbyggda Vegaskolan i Vännäs som blir Sveriges nordligaste internationellt certifierade passivhusskola. Byggnaden certifieras som Miljöbyggnad Guld. Masonite Beams har levererat väggreglar till projektet och i artikeln nedan hämtad från Svensk Byggtidning kan vi läsa mer om byggandet av Vegaskolan.

Vännäs, ligger vid den gamla järnvägsknuten längs med Inlandsbanan, 3,5 mil in från Umeå. Orten, med cirka 8500 invånare har vuxit som en följd av tillväxten i Umeå och antalet barn på orten har ökat. Här uppförs nu Sveriges nordligaste internationellt certifierade passivhusskola – Vegaskolan.

Den nya skolbyggnaden består av en huskropp på cirka 5500 kvm i två plan med undervisningslokaler i båda planen. Byggnaden certifieras som internationellt passivhus och Miljöbyggnad Guld. Projektet är en generalentreprenad där Vännäs kommun har detaljstyrt innehållet. Energiförbrukningen beräknas till 28 kWh per kvm och år.

Konstruktionen består av betongplatta på mark, stålkonstruktion och betongkassettbjälklag. Klimatskalet och innerväggar är av trä med träbaserat isoleringsmaterial. I februari 2014 påbörjades rivningsarbetet och vid påsken började man gjuta platta på mark. Vid årsskiftet var huset tätt.

Nyproduktion

-En del av den befintliga skolbyggnaden är riven och 5500 kvm är nyproduktion. Den nya skolbyggnaden är ganska flexibel med en del klassrum och bibliotek och små pentryn säger Per Linghult, VD på VNB Byggproduktion.

-När det är passivhus använder man mer grundisolering, i detta fall 400 mm XPS-isolering, den är speciellt beställd utan flamskyddsmedel och blåst med koldioxid. Det skiljer sig att bygga passivhus här i Västerbotten jämfört med resten av Europa. Kommer man riktigt söderut då börjar det likna varandra för där bygger man för att skydda sig mot värmen.

Vintertid kan det bli minus 34 grader. Då gäller det att ha ett tätt hus med bra isolering.

Fakta Vegaskolan

Vad: Till- och ombyggnad av skola och bibliotek i Vännäs