Masonite Beams I-balk uppdateras med nytt livmaterial

Pressmeddelande   •   Sep 27, 2019 16:00 CEST

Masonite Beams byter livmaterial till högkvalitativ spånskiva.

Masonite Beams I-balk uppdateras med nytt livmaterial för att ytterligare förbättra leveranssäkerheten.

Dagens OSB ersätts med en högkvalitativ spånskiva när Masonite Beams byter ut livmaterialet i de klassiska lättviktsbalkarna. Bytet har föregåtts av långtidstester, brandtester, nedböjningstester m.m. och prestandan är lika god som tidigare. Skillnaden är att tillverkningen av livmaterialet från och med nu sker helt i egen regi.

Masonite Beams starka konstruktionslimmade lättbalkar och reglar har en I-profil som ger ett bättre materialutnyttjande och minimerar köldbryggor, vilket innebär, reducerat värmeläckage och sänkt boendekostnad.

Livmaterialet i I-balken har tidigare bestått av 10 mm OSB, men från och med 1 oktober 2019 är OSB utbytt mot 10 mm spånskiva av P5 kvalité, som är en fuktbeständig byggskiva.

– Den uppdaterade I-balken kommer att ha samma goda egenskaper som tidigare. Det har vi förvissat oss om genom att göra noggranna långtidstester och mätningar tillsammans med RISE (Research Institutes of Sweden), säger Stefan Öijerholm, försäljnings- och marknadschef på Masonite Beams, och fortsätter:

– Skillnaden är att vi från och med nu har full kontroll över hela produktionsprocessen, eftersom vi tillverkar spånskivorna själva inom Byggma Group koncernen. Det ökar både leveranssäkerheten och prisstabiliteten, plus att vi på sikt minskar vår miljöpåverkan gällande transporter. Vi kommer under en övergångsperiod även fortsättningsvis att erbjuda I-balken med OSB (för de kunder som behöver det för sina tekniska godkännanden.)

Masonite Beams I-balk tillverkas i standardlängder upp till 13,3 meter, men fabriken i norrländska Rundvik har möjlighet att producera längder ända upp till 18 meter.I-balkarna kan även anpassas till kundens önskemål genom exempelvis snedkapning, isolering och håltagning.

Masonite Beams AB har som affärsidé att "tillverka, distribuera och sälja moderna, kundanpassade, kostnadseffektiva träbaserade I-balksystem och tekniska lösningar till byggindustrin och byggmaterialhandeln".

Våra träbaserade lättbalkar har tydliga miljö- och energifördelar och är starka, lätta och raka. Fråga oss om ditt nästa objekt. Gärna i ett tidigt stadium. Då kan vi göra det ännu lättare att tänka i nya banor!

Kommentarer (0)

Kommentera