Kulturarvspris till Eivor Jonsson, Sagabiografen

Museiföreningen Svenskt Kulturarvs årliga pris – Kulturarvspriset har tilldelats Eivor Jonsson, Adak.

Priset, som består av äran och 10 000 kr, tilldelas pristagaren med motiveringen:

”Sagabiografen har väckts från sin Törnrosasömn och dessutom satt lilla Adak på den svenska filmkartan. Med Eivor Jonsson i spetsen har man inte bara återställt byggnaden, utan även skapat en hållbar verksamhet med filmfestivalen som kronan på verket. Det ett skolexempel på hur man hanterat kulturarvet på bästa sätt, nämligen att bevara, berika och bruka det.”

I 30 år var Sagabiografen i Adak bortglömd, men i slutet av 80-talet upptäcktes en lada i storskogen, dold av sly och björkris, nerfryst och orörd.

Otroligt nog var ingenting rört eller förstört sedan grundarna Östen och Edit Dahlberg gick ut ur huset på 50-talet. Inte en fönsterruta var trasig, ingen mus hade gnagt sönder något. Möbler, barnkläder, porslinet i skåpet, filmprojektorn, allt var som förr. T o m filmaffischerna var kvar på väggarna.

Det bildades en intresseförening för Sagabiografen där Eivor Jonsson blev ordförande. Denna förening drev fram en renovering av bion till originalskick med hjälp av hela Adak. Ny filmduk och en nygammal projektor (från 40-talet). Sponsorer jagades och hittades. Museet hjälpte till med att blanda originalfärg på gammeldags vis, och resultatet blev en tidsenlig 40-tals bio i skogen i Adak, Malå i Västerbotten.

1993 stod biografen klar för att tas i bruk och för att fler än de 170 invånarna i Adak skulle få ta del av bion skapades en filmfestival som alltjämt lever och frodas.

En av de som tagit Sagabiografen, Eivor och Adak till sitt hjärta är Jonas Gardell som återvänt till Adak och filmfestivalen flera år.

– Det här priset har ofta tilldelats sanna eldsjälar, och i år passar den beskrivningen in bättre än någonsin, säger Lena Sjölin, verksamhetsledare för Svenskt Kulturarv och medlem i juryn.

Juryn har bestått av Direktör Meg Tivéus, journalisten och författaren John Chrispinsson, Jan Larsén, Strömma Turism & Sjöfart AB, Projektledare Åse Berglund, Överintendent Magnus Hagberg samt Lena Sjölin, Svenskt Kulturarv.

För mer information kontakta: Lena Sjölin, 070-630 98 00

Foto: Helen Ericsson.

svensktkulturarv.se

sagabiografen.ac.se

Svenskt Kulturarv arbetar för att öka intresset för historia och kulturarv.
Vi vill vara ett skyltfönster för det fantastiska utbud av miljöer, föremål, och kunskap som finns på svenska museer, slott och andra kulturhistoriska platser. Svenskt Kulturarv har ca 250 institutionella medlemmar som tillsammans representerar drygt 300 besöksmål.

Lena Sjölin

Presskontakt projektledare 046-399940