Materias Newcomers 2011 – Det blev en Ola!

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2011 07:00 CET

Årets produkt i projektet Newcomers är det smarta och stilrena fällbordet Ola. Designat av Petter Danielson och Oscar Ternbom.

– Petter och Oscar är tekniskt begåvade och arbetar med ett stringent formalfabet. Klart värdiga titeln materia.newcomers, säger Lars Bülow, vd på Materia.

I projektet Newcomers lyfter Materia varje år fram unga designers och utvecklar deras idéer för produktion och lansering. 2011 är det fällbordet Ola som står i strålkastarljuset. Bordet visades första gången i Greenhouse på Stockholm Furniture Fair 2010 och tilldelades första pris i prestigefulla Interior Innovation Award vid den stora mässan Imm Cologne i januari. Nu lanserar Materia det i sitt sortiment.

– Med Ola får vi ytterligare ett funktionellt och elegant fällbord i Materias sortiment. Att det redan är prisbelönt ger en extra krydda i vår internationella lansering, säger Lars Bülow.

Petter Danielson och Oscar Ternbom har lagt ner mycket arbete på att ge bordet ett stilrent uttryck vare sig det står uppfällt eller hopfällt.

– Vi ville lösa de praktiska problem som man ofta har med fällbord. Ola är konstruerat så att man inte behöver vända på det för att fälla upp eller ihop. Det blir bättre ur ergonomisk synvinkel och bordsskivan håller längre, säger Oscar Ternbom.

Danielson och Ternbom var studiekamrater på Chalmers program för Teknisk Design och startade sedan designbyrån Akka tillsammans.

För mer information kontakta Materias vd Lars Bülow, 0705-38 56 05.

Materia, baserat i Tranås, är ett av Skandinaviens mest uppmärksammade varumärken inom designmöbler för offentlig miljö. Materia har alltid varit föregångare och lanserade tidigt begreppet ”Möbler för Kreativa Mötesplatser”. Företaget ingår i Materia Group, ett helägt dotterbolag till inredningskoncernen Kinnarps. Materia omsätter 140 Mkr (2009–2010) med resultatet 14,5 Mkr före skatt. Antalet medarbetare är cirka 80.

Kommentarer (0)