Mathias Dahlgren lanserar fyra egna viner

Mathias Dahlgren lanserar fyra egna viner

Kocken och krögaren Mathias Dahlgren lanserar fyra viner under eget namn. De består av ett rött, vitt och mousserande vin samt en champagne. Samtliga viner finns tillgängliga på Mathias Dahlgrens stjärnrestaurang Matbaren samt genom Systembolaget beställningssortimentet.

Mathias Dahlgren lanserar nu fyra egna viner efter en lång urvalsprocess tillsammans med huvudsommelieren Johan Andersson och vice vd Martin Berg. Vinerna är framtagna med utgångspunkt från maten och ska hålla en hög klass utan att vara för dyra.

– Samtliga viner förutom Champagnen är ekologiska eftersom våra restauranger handlar om att leva med naturen på ett långsiktigt hållbart sätt. Det tog oss otaliga provningar för att hitta viner som jag verkligen tycker om. Kvalitet är viktigt för oss vilket självklart även ska avspeglas i vinerna, säger Mathias Dahlgren.

Mathias Dahlgren Organic Rioja är en modern spanjor på druvan Tempranillo från producenten Ontanon. Vinet har belönats med 92 poäng av Wine Spectator vilket är ovanligt för en flaska under hundra kronor. Riojan passar utmärkt tillsammans med några goda charkuterier men avnjuts med fördel även till viltkött, skogssvamp och mustiga grytor.

Mathias Dahlgren låter gärna det nordiska och det asiatiska köket möta varandra med sina rena råvaror och smaker. Det vita vinet blev därmed en klassisk Pinot Gris från Alsace från vintillverkaren Hauller. Organic Alsace passar mycket bra till såväl det asiatiska köket som till den nykokta vita sparrisen och de röda skaldjuren.

I den serien finns även två mousserande viner, Mathias Dahlgren Organic Cremant de Bourgogne från producenten Veuve Ambal och Mathias Dahlgren Champagne Brut från Pannier.

– Jag öppnar gärna en flaska bubblande vin vid festliga tillfällen, säger Mathias Dahlgren. Därför valde vi ut två mousserande viner som båda har riktigt bra pris i förhållande till sin kvalitet.

Samtliga viner finns i Systembolagets beställningssortiment samt i Mathias Dahlgrens restaurang Matbaren i Grand Hôtel för provsmakning från och med 5 oktober.

MD Mathias Dahlgren Organic Rioja 2013 från Ontanon, 99 kr, art.nr 75209
MD Mathias Dahlgren Organic Alsace 2014 från Hauller, 119 kr, art.nr 74127
MD Mathias Dahlgren Organic Cremant de Bourgogne från Veuve Ambal, 119 kr, art.nr 74075
MD Mathias Dahlgren Champagne Brut från Pannier, 299 kr, art.nr 72890