2 maj på Fotografiska: Experter från hela matkedjan på Ekologiska Framtidsdagen

Den 2 maj klockan 15:00-19:00 bjuder Organic Sweden och projekt MatLust in till Ekologiska Framtidsdagen på Fotografiska. De främsta experterna bidrar med inspiration, idéer, spaningar, innovationer, exempel och reflektioner kring hur vi gör matproduktionen och – konsumtionen mer hållbar i framtiden.

Ekologiska Framtidsdagen är ett samarbete mellan intresseorganisationen Organic Sweden och EU-projektet MatLust som båda arbetar för ökad lönsamhet för den hållbara livsmedelsnäringen.

”MatLust är en storsatsning på livsmedelsnäringen i hela Stockholmsregionen”, berättar Sara Jervfors, projektchef på MatLust och kostchef i Södertälje kommun. ”Vi stöttar små och medelstora företag som vill satsa på hållbarhet och öka sin lönsamhet. Ekologiska Framtidsdagen är en otroligt bra arena för dem att stärka sin kunskap och utveckla sina nätverk.”

”Organic Sweden är en intresseorganisation som verkar för ökad försäljning och export av ekologiska livsmedel, och för att öka kunskapen kring ekologisk produktion och konsumtion”, berättar Charlotte Bladh André, ordförande på Organic Sweden. ”Under Ekologiska Framtidsdagen sammanför vi aktörer från hela matkedjan för att tillsammans diskutera hur matsystemen blir mer hållbara.”

Mer information

Läs mer om Ekologiska Framtidsdagen på: http://matlust.eu/aktivitet/ekologiska-framtidsdagen/.

Länk till inbjudan/program: klicka här.

Vi välkomnar intresserade journalister till Fotografiska måndagen den 2 maj. Programmet startar klockan 15:00 (registrering från 14:30) och avslutas klockan 19:00. Anmäl intresse för att komma till daniel.dworetsky@sodertalje.se.

Kontakta oss gärna!

Sara Jervfors, projektchef, MatLust.
Tel: 08-5230 6466. E-post: sara.jervfors@sodertalje.se

Daniel Dworetsky, kommunikation och press, MatLust.
Tel: 08-5230 4805. E-post: daniel.dworetsky@sodertalje.se

MatLust är ett EU-projekt som pågår 2015-20. Målet är att utveckla en hållbar och lönsam livsmedelsnäring i Stockholmsregionen, med fokus på miljö och hälsa. MatLust erbjuder utvecklingsprogram, nätverk och andra former av kostnadsfritt stöd till små och medelstora livsmedelsföretag. Genom satsningen på Södertälje Science Park, där MatLust är en del, blir Södertälje ett kunskapscentrum och en kreativ mötesplats för mat och hållbarhet. MatLust drivs av Södertälje kommun genom Destination Södertälje, med KTH, Acturum/Biovation Park och Saltå Kvarn som partners. Webb: www.matlust.eu. Facebook: www.facebook.com/projektmatlust.

Organic Sweden är en intresseorganisation för alla som vill verka för ökad försäljning och export av ekologiska livsmedel. Medlemmarna kommer från hela livsmedelskedjan. Organic Sweden arbetar även för att öka kunskap och engagemang kring ekologisk produktion och konsumtion.
Webb: www.organicsweden.se. Facebook: https://www.facebook.com/organicsweden.