4 juli: MatLust snackar hållbara matsystem under Almedalsveckan

Södertäljes profilerade projekt MatLust ägnar hela onsdagen den 4 juli åt diskussioner kring hållbara livsmedelssystem, innovationer inom offentlig testbädd, upphandling som hävstång för miljö och hälsa samt vad som krävs för att bli framtidens hållbara matkommun.

Välkommen till Rosa Gården, Kommendantsbacken 6, i centrala Visby onsdagen den 4 juli.

MatLust bjuder in till fyra publika events under Almedalsveckan, alla den 4 juli. Sara Jervfors, projektchef och även kostchef i Södertälje, ser fram emot en intensiv vecka.

- Att få till hållbarhet genom hela livsmedelskedjan och ett kontinuerligt inflöde av nya, hållbara produkter kräver helhetstänk och samverkan mellan aktörerna i livsmedelskedjan. Den hållningen genomsyrar våra aktiviteter under Almedalsveckan. Vi kommer dela med oss av våra erfarenheter och samtala med inbjudna experter som alla vill åstadkomma hållbarhet genom hela matsystemet.

Kl. 11:45-12:45 Framtidens hållbara matsystem – ärtigt, smart och gott?
Livsmedelskedjan är inte anpassad för nya, hållbara produkter framtagna av hungriga entreprenörer. Hur ändrar vi på det? Hur får vi ett större helhetstänk, där varje aktör har en större förståelse för den som kommer före och efter i kedjan? Och vem identifierar glappen och driver på utvecklingen?

Välkommen på lunchmingel! Smaka på Södertäljerullen à la Mathias Dahlgren och den helt nya Gotlandsrullen signerad ekokockan Luqaz Ottosson!

Mer info: http://program.almedalsveckan.info/event/user-view/53204

Med Södertäljerullen och Gotlandsrullen är MatLust med och tävlar om Almedalens klimatsmartaste mat. Läs mer om lunchminglet här: http://smartklimatmat.se/registrerade-event/.

Kl. 13:15-13:55 Hur innovationer och testbädd inom offentlig måltid skapar nya produkter och marknader
Marknaden skriker efter ekologisk och närproducerad mat och utbudet matchar inte efterfrågan. Hur kan kommuner och livsmedelsföretag samverka för att utveckla innovativa produkter och marknader? Hur blir den offentliga måltiden en språngbräda för hälsosamma livsmedel?

Mer info: http://program.almedalsveckan.info/event/user-view/53198

Kl. 14:15-14:55 Upphandling av den offentliga måltiden som hävstång för miljö och hälsa
Hur gör man i praktiken för att handla fler hållbara livsmedel både från lokala aktörer och helt nya hållbara produkter inom ramen för Lagen om offentlig upphandling och EU:s tuffa regler?

Mer info: http://program.almedalsveckan.info/event/user-view/53173

Kl. 15:15-15:55 Från politik till tallrik – hur blir man framtidens hållbara matkommun?
Hur kan vi använda offentlig sektor för att ge framtida generationer smak för hållbar mat? Vad krävs för att gå från vision till handling? Hur skapas förutsättningar i praktiken – från gemensam vision till operativt arbete och nöjda elever?

Mer info: http://program.almedalsveckan.info/event/user-view/53196

Dessutom ägnar MatLust förmiddagen åt en workshop om hur vi får mer svenska hållbara livsmedel på den offentliga tallriken.
Workshopen är för ett 30-tal specialinbjudna aktörer som representerar olika delar av livsmedelskedjan. Målet är att identifiera glappen mellan de olika leden som behöver överbryggas för att vi ska kunna få in fler hållbara livsmedel på den offentliga tallriken – för att sedan komma med förslag på lösningar. Under hösten kommer arbetet att fortskrida med en uppföljande workshop, fördjupad bearbetning och skapande av pilotprojekt för att ta arbetet vidare.

Välkommen till Rosa Gården, Kommendantsbacken 6, i centrala Visby den 4 juli!

Kontakt:

Sara Jervfors, projektchef MatLust samt kostchef i Södertälje kommun.
Tel: 08-52306466, e-post: sara.jervfors@sodertalje.se.

Daniel Dworetsky, kommunikationsansvarig, MatLust.
Tel: 08-52304805, e-post: daniel.dworetsky@sodertalje.se.