Sommarläsning

"Det är jag som är Lennart" handlar om annorlunda motion. Vad får han allt ifrån den här Lennart.

Det blir ett spännande projekt som blir vida känt och Lennart Bengtsson och hans kompis Bo Dahl blir sedan involverad i Sveriges första u-båts export(A26), som går till ett land som ej angränsar till något hav, "Bengtsson och Dahl går på djupet". Böckerna finns även som ljudböcker. Ha en trevlig läsning/lyssning.

• motion
  • rulltrappor
  • u-båt
  • a26
  • äventyr
  • roman
  • nöje
  • marinen
  • läsning
  • humor
  • försvar
  • böcker

• Skåne

Jag föddes 1953 och växte upp i Ångermanland. Bor numera i Solna och har jobbat inom IT-branschen hela mitt liv. Jag bedriver egen konsultverksamhet och skriver på min tredje bok på fritiden. Skrivandet ”upptäcktes” kan man säga efter jag gått en reportage-kurs hösten 2013 på Ordfront.

Jag fick idén till min första bok i en rulltrappa i Rissne och på en resa till Thailand under hösten/vintern 2013.

Började då skriva på mitt livs allra första manus, ”Det är jag som är Lennart”. En kompis till mig trodde jag fått hybris. ”Kanske det”, sa jag, ”men otroligt roligt under skrivandet hade jag i alla fall”. ”Det är jag som är Lennart” kom ut 15 juni 2016.

Våren 2017 kom min andra bok ut "Bengtsson och Dahl går på djupet".

Det är en underhållande humoristisk och spännande berättelse som handlar om ett nytt dramatiskt projekt som Lennart-Evert Bengtsson och hans vapendragare Bo Dahl blir involverad i. Den handlar om Sveriges första u-båts export till ett land som inte angränsar till något hav. Här gäller det att ta till vara på alla goda resurser – även om vissa möjligtvis inte har den erfarenhet som krävs…

Det blir utmaningar man aldrig ens i fantasin hade kunnat drömma om.

Jag har också alltid målat och ritat. Min mor influerade mig en hel del och vi ställde ut tillsammans en gång. Jag var 14 år när jag första gången var med i en samlingsutställning av unga konstnärer i Ångermanland. Började måla i ungdomsåren och tänkte bli teckningslärare och sökte in på Konstfack, men kom inte in. Därefter sadlade jag om och utbildade mig till processprogrammerare. Utöver mitt författarskap, jobbar jag även som IT-konsult. Men penslarna kastades inte bort. Av och till genom åren har de kommit fram.
Nu målar jag i akryl, olja och har börjat med ståltrådskonst efter inspiration av min dotter.

Jag har ingen ateljé utan skapar min konst hemma vid köksbordet och inspirationen får jag ifrån alla möjliga håll.

Mats Edblad

Presskontakt Författare 070-2332077