De räddar 20 000 liter tomatsoppa från att vaskas

Press release   •   Jan 31, 2019 07:30 CET

20 000 liter tomatsoppa räddas genom ett samarbete mellan Matsmart och Unilever.

20 000 liter tomatsoppa riskerade att slängas. Ett samarbete mellan nätbutiken Matsmart och livsmedelsproducenten Unilever räddar soppan och minskar matsvinnet.
– Det här gör både miljön och våra matsmarta kunder till vinnare, säger Matsmarts vd Karl Andersson.

Matsmarts vision är en värld utan matsvinn. Knorrs ekologiska tomatsoppa, med bäst före-datumet 30 april 2019, har ett för kort slutdatum för att säljas till ”vanliga” butiker enligt branschregler. I stället räddas soppan nu via nätbutiken Matsmart, där konsumenter i hela Sverige kan handla soppan med 70 procents rabatt.

– Som matföretag har vi ett ansvar för att minska matsvinnet. Att slänga utmärkt soppa går helt emot allt vad varumärket Knorr står för och därför känns samarbetet med Matsmart fantastiskt bra, säger David Scholander på Unilever, som är Marknadsdirektör för Knorr Norden.

Knorrs färdiga tomatsoppa innehåller inga konserveringsmedel, men har lång hållbarhet och kan förvaras i rumstemperatur tack vare att den är värmekonserverad. Totalt räddas nu 20 000 liter tomatsoppa från att bli matsvinn.

– Alla producenter har då och då utmaningar med olika varor. Unilever tar ansvar för miljön genom att se problemet och hitta en lösning. Det här gör både miljön och våra matsmarta kunder till vinnare, säger Karl Andersson.

Om Matsmart

Matsmart är en nätbutik som säljer felmärkta eller utgående varor till rabatterade priser med hemleverans över hela Sverige. Bland varorna finns mat som i många fall annars hade slängts på grund av exempelvis förpackningsbyten, säsongsvaror samt kort eller utgånget bäst före-datum. Hos Matsmart får maten en andra chans.

Karl Andersson, vd Matsmart: 070-761 48 16, karl@matsmart.se
Rikard Hellqvist, kommunikationsansvarig Matsmart, 070-842 77 33, rikard.hellqvist@matsmart.se

Vid frågor om Unilever
David Scholander, Unilever, Marknadsdirektör Knorr Norden, david.scholander@unilever.com

Matsmart säljer felmärkta, utgående och andra överskottsvaror med upp till 90 procents rabatt med leverans över hela Sverige från ett centrallager i Katrineholm. Företaget grundades 2013 av Erik Södergren, Karl Andersson och Ulf Skagerström och omsatte 159 miljoner kronor 2017. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Se även www.matsmart.se.

Attached Files

Word document

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's Privacy Policy.