De skapade vinnarrätt av räddad mat i Svinnkampen

Press Release   •   Jun 02, 2017 15:54 CEST

Kristina Flintull och Tobias Nylander med exempel på mat som räddats.

Kristina Flintull och Tobias Nylander – så heter de historiska premiärvinnarna i Svinnkampen.
– Fantastiskt häftigt att vinna – inte minst eftersom vi älskar idén bakom Svinnkampen, säger duon.

I Svinnkampen, en tävling som arrangerades i samarbete mellan Matsmart och ResQ Club, tävlade 13 par om att bäst förädla råvaror som skulle ha slängts, skänkta av Matsmart och Menigo. Stjärnkocken Ulrika Brydling bistod med tips och råd under cook-alongen i Kungsträdgården och i juryn satt sex matprofiler och bedömde rätterna som presenterades.

Stina och Tobias lagade en höstsallad och stod efter en timmes matlagning som segrare. De belönades – förutom med äran – också med varsin köksmaskin från Kenwood, “Chef Elite XL”, värd cirka 6 000 kronor.

– Det var ett fantastiskt event rakt igenom med härlig energi. Självklart var det roligt att vi vann bland alla duktiga kockar som visade att det går att laga fantastiska rätter av mat som annars skulle ha slängts, säger Kristina Flintull och Tobias Nylander.

– Vi handlar på Matsmart och att vara med i tävlingen kändes som en självklarhet. Vi fortsätter så klart att laga smart mat i köket, men förhoppningsvis under mindre tidspress.

Arrangören Matsmart är en nätbutik som säljer felmärkta eller utgående varor till rabatterade priser med hemleverans över hela Sverige. Bland varorna finns mat som i många fall annars hade slängts på grund av exempelvis förpackningsbyten, säsongsvaror, kort- och utgånget bäst före-datum. Hos Matsmart får maten en andra chans. Under 2016 räddade Matsmarts kunder 708 ton mat från att slängas, och fick samtidigt mer pengar över i plånboken.

– Syftet med "Svinnkampen" var att visa vilken fantastisk mat som kan skapas av räddade varor och det lyckades vi verkligen uppnå. Det var fantastiskt att se alla rätter som presenterades för juryn och den kreativa höjden var otroligt hög, säger Karl Andersson, vd, Matsmart.

Efter cook-alongen såldes ett 15-tal rätter via ResQ Clubs app och intäkterna gick till välgörenhet.

– De tog slut väldigt snabbt och det var kul att cirkeln kunde slutas när maten – som skulle ha kastats – blev till glädje för festivalbesökare, säger Mikael Melin, Country Manager, ResQ Club Sverige.

ResQ Club är en app som hjälper restauranger att minska sitt matsvinn genom att lägga ut sina färdiglagade rätter som blivit över till kraftigt reducerade priser. Konsumenter ”räddar” maten genom att beställa och hämta upp maten direkt på restaurangen i slutet av dagen. ResQ Club finns i sex länder och har som mål att minska matsvinnet från Europas restauranger med 50 procent till 2030. Sedan januari 2016 har över 220 000 portioner mat räddats.

Både Matsmart och ResQ Club finns på plats i Kungsträdgården under hela Smaka på Stockholm för att informera och upplysa om det globala problemet med matsvinn och hur man som enskild person kan göra skillnad.

Fakta/Svinnkampens jury

• Karoline Nordefors. Prisbelönt kock och föreläsare som brinner för bra mat till seniorer samt skribent på dinvinguide.se
  • Klara och Hilda Skoglund. Två matälskande systrar från en gård i Roslagen som driver @sthlmrestaurants & @food4inspiration på Instagram.
  • Ida Högberg. Kock, entreprenör, skådespelerska, sångerska och en av grundarna till det veganska matföretaget Gigafood.
  • Maria Grigorenko. Stockholmsfantast som driver Instagramkontot @stockholm. Älskar Stockholm – och Paris.
  • Hanaw Rashid. Social media-experten som driver @letthegirleat med mottot "In it to eat it" och levererar restaurangtips och ordvitsar du inte kan leva utan.

Karl Andersson, vd Matsmart: 070-761 48 16, karl@matsmart.se
Mikael Melin, Country Manager, ResQ Club Sverige: 070- 994 44 14, mikael.melin@resq-club.com

För högupplösta pressbilder, besök vårt pressrum på Mynewsdesk.

Attached Files

Word document