Fem spartips för att klara årets tuffaste månad

Press Release   •   Jan 15, 2016 09:01 CET

Januari är månaden då många plånböcker blir tomma tidigt efter julens firande. Men det finns sätt att få pengarna att räcka längre. Så här lätt kan man spara flera hundralappar per hushåll och klara av årets tuffaste månad genom att handla smart.

Matsmart är ett företag som köper in varor som annars skulle kastas – ofta helt i onödan – och säljer dem billigt via webben med leverans över hela Sverige. I januari månad ser man tydligt att många konsumenter bunkrar upp med billiga varor.

– Många kunder hör av sig till oss och berättar hur de sparar tusenlappar genom att inkludera Matsmart när de planerar sina månadsinköp. Att först handla hos oss gör att många bara behöver kompletteringshandla i sin vanliga livsmedelsbutik, säger Karl Andersson, vd och en av grundarna till Matsmart.

Samtidigt som de sparar pengar bidrar de till att minska matsvinnet.

Matsmarts tips för att shoppa smart i januari

1.Kylskåps- och skafferirensning
Låt månadens tema vara kreativ matlagning. Inventera vad som finns hemma och kompletteringshandla vad du behöver för att äta upp allt som finns i skåpen.

2.Bunkra billigt
Bunkra upp med produkter som du vet alltid går åt om det är bra pris. Många varor håller långt efter bäst-före-datum som bara är en rekommendation från tillverkaren.

3.Matlådor
Testa att inte äta lunch på restaurang – ta med matlådor till jobbet istället. Ät hemma och ta en öl ute istället för en hel krogkväll.

4.Köp inte kaffe på stan
Termoskaffe är trendigt och det går att spara mycket pengar genom att köpa storpack bryggkaffe.

5.Jämför alltid priser
Undvik impulsköp och jämför alltid priser, även på livsmedel och hygien.

Matsmart säljer felmärkta, utgående och andra överskottsvaror med upp till 90 procents rabatt med leverans över hela Sverige från ett centrallager i Katrineholm. Företaget grundades 2013 av Erik Söderström, Karl Andersson och Ulf Skagerström och omsatte 25 miljoner kronor 2015. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Se även www.matsmart.se.