Matsmart förstärker med livsmedelsprofil

Press Release   •   Oct 18, 2016 07:45 CEST

Krishan Kent förstärker Matsmarts Advisory Board.

Krishan Kent har 20 år bakom sig i ledande positioner inom livsmedelsbranschen.
Nu förstärker han Matsmarts Advisory Board.
– Matsmarts potential är oändlig, jag vill hjälpa företaget att nå ut till fler leverantörer och konsumenter, säger Krishan Kent.

Inköp, varuförsörjning, strategiska inköp, hållbarhet, finans. Krishan Kent har jobbat inom de flesta områden som rör livsmedel eller konsumentvaror. Hans senaste position är Director Group Procurement på Orkla, ett företag han tillhört de senaste 14 åren. I november tillträder han som vd på Piwa Food.

– Som senior rådgivare på Matsmart ska jag bidra i den strategiska processen med insikter och kompetens inom internationell handel och varuförsörjning, säger Krishan Kent.

Han har följt Matsmart sedan starten 2014 och menar att företaget fyller en unik roll inom industrin.

– Idén är fantastisk, den ger konsumenten möjlighet att köpa tjänliga varor till förmånliga priser. Samtidigt hjälper Matsmart industrin med att reducera kostnaderna för matsvinnet, ett problem som diskuteras flitigt i branschen. Matsmart är ett viktigt alternativ till att slänga varor, säger Krishan och fortsätter:

– Miljö- och hållbarhetsarbete ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Jag vill vara med och bidra till att hitta fler vägar till att minska matsvinnet och därmed också förbättra miljön.

Karl Andersson, vd på Matsmart:

– Krishan kommer att tillföra mycket, inte minst genom sin djupa förståelse för konsumentvarumarknaden såväl nationellt som internationellt. Han blir samtidigt ett mycket kompetent bollplank till oss i strategiska frågor, säger Karl Andersson.

För mer information, kontakta: Karl Andersson, karl@matsmart.se eller 070-761 48 16

Matsmart är ett av Sveriges snabbast växande bolag och säljer utgående och andra överskottsvaror med upp till 90 procents rabatt med leverans över hela Sverige från centrallagret i Katrineholm. Genom att handla på Matsmart får kunderna får mer över i plånboken samtidigt som de minskar matsvinnet. Matsmart, som grundades 2013 av Erik Södergren, Karl Andersson och Ulf Skagerström, omsatte nära 26 miljoner kronor 2015. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Se även www.matsmart.se.