Matsmart kan bli ”Årets förebyggare”

Press Release   •   Nov 04, 2016 08:45 CET

Ulf Skagerström och Karl Andersson, två av Matsmarts grundare.

”Årets förebyggare”.
Det kan Matsmart utses till under Återvinningsgalan den 1 december.
– Att bli nominerad är stort och ett kvitto på att branschen ser att vi gör skillnad, säger Karl Andersson, vd på Matsmart.

Priset tilldelas en person eller företag/verksamhet/organisation/kommun som visar att det i praktiken är möjligt att förebygga avfall. Bakom Återvinningsgalan, som är den åttonde i ordningen, står branschtidskriften Recycling i samarbete med Återvinningsindustrierna samt Avfall Sverige.

Matsmart, som fyller en unik roll i livsmedelskedjan, drivs med den enkla idén att köpa in varor som i många fall annars skulle kastas. Anledningarna varierar, men ofta beror det på kort datum, förpackningsbyte eller säsongsvaror. Varorna säljs till konsumenter över hela Sverige via webben till rejält sänkta priser.

– Vi växer kontinuerligt, vilket innebär att vi gör mer och mer för att minska matsvinnet för varje dag som går. Vi märker också att kunderna återkommer i hög utsträckning och att de handlar för allt större belopp, säger Karl Andersson.

Matsmart har också nyligen lanserats i Norge och planer finns för fortsatt expansion, vilket innebär att fler och fler får möjlighet att handla billiga livsmedelsvaror och samtidigt bidra till minskat matsvinn.

Konkurrensen på Återvinningsgalan, i form av Göteborgs stad och Nudie Jeans, i är dock stenhård.

– Nudie Jeans är ett innovativt företag som ser verkligen tar hållbarhetsfrågan på allvar och den löper som en röd tråd genom hela deras verksamhet.

– Göteborg stads satsning på hållbar tillväxt, och inte minst hållbara resemöjligheter, är ett suveränt initiativ. Det är två förebilder vi tävlar emot, säger Karl Andersson.

I juryn på Återvinningsgalan ingår Jan-Olov Sundqvist, avfallsforskare IVL Svenska Miljöinstitutet, Jan Peter Bergkvist, hållbarhetskonsult Sleepwell AB, Viveke Ihd, Återvinningsindustrierna och Jon Nilsson-Djerf, Avfall Sverige, samt Martin Dyberg.