MATSMART KOMMER TIL NORGE

Press Release   •   Jan 31, 2017 13:11 CET

Ulf Skagerström, Erik Södergren og adm. dir. Karl Andersson

Matsmart selger varer som i mange tilfeller ellers ville blitt kastet på grunn av forpakningsbytte, at det er sesongvarer eller kort best-før-dato. Varene som finnes på nettsiden er et utvalg som finnes i de fleste svenske matbutikker.

– Jeg tror at vår forretningsidé, å tilby billig mat og samtidig bidra bidra til å minske matsvinnet, kommer til å tiltrekke seg mange nordmenn. Mange i Norge har kontaktet oss da de lurer på om de kan handle hos Matsmart. Derfor føles det utrolig bra at det er nettopp Norge som blir det første landet vi ekspanderer til, sier Karl Andersson.

Under høsten kunne norske kunder, under en testperiode, bestille mat til den svenske siden av grensen. Nå kan nordmenn få maten levert til nærmeste postkontor uavhengig hvor i Norge man bor.

Siden starten har Matsmart solgt over 400 tonn varer, og en tredel av disse varene ville ellers gått i søpla. Matsmart kjøper inn store volumer med overskuddsvarer - pasta, ris, krydder, olje, snacks, tannkrem og mye annet - og selger dem via nettet med mellom 20-90% rabatt. Matsmart gir maten en ny sjanse. Kundene reduserer matavfall og bidrar til et bedre miljø samtidig som de sparer penger. Selskapet har også blitt anerkjent internasjonalt da Matsmart, sammen med 20 europeiske selskaper ble invitert til å møte miljøaktivist Al Gore i London for å diskutere matavfall.

Maten leveres til alle norske postkontor for 69 kroner, i tillegg til en tollavgift på 20 kr som dekker all håndtering av papirarbeid på grensen. I Sverige er det tørrvarer som pasta, kaffe og te som er bestselgerne, mens økologiske varer har hatt størst økning i popularitet. I et kjøp på 500 kr sparer man gjerne 300-400 kroner. I Sverige finnes kundene godt spredt over hele landet, og det er barnefamilier som i aller størst grad handler Matsmart.

– Også har vi jo et ansvar for å passe på at alle svensker som jobber i norge får mulighet til å handle svensk mat, sier Karl Andersson med et lurt smil.

Matsmart selger feilmerkede, utgåtte og andre overskuddsvarer med opp til 90 prosents rabatt med levering over hele Norge fra et lager i Katrineholm, Sverige. Bedriften ble grunnlagt i 2013 av Erik Söderström, Karl Andersson og Ulf Skagerström, og omsatte 26 millioner kroner 2015. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Se no.matsmart.com.