Matsmart räddar nyttigt vete

Press Release   •   Oct 11, 2016 08:00 CEST

Minska matsvinnet! Ekologiskt kamutvete med för hög andel krossade vetekärnor säljs hos Matsmart - till kraftigt rabatterat pris.

Frebaco Kvarn tillverkar god, nyttig och äkta mat på Västgötaslätten. Sedan 1982 har företaget förädlat spannmål och i sortimentet finns bland annat kamutvete, en uråldrig vetesort som härstammar från Egypten och som har en högre proteinhalt än vanligt vete.

Samtliga varor som produceras av Frebaco Kvarn kontrolleras noggrant och det var under en sådan inspektion som det upptäcktes att 950 kilo ekologiskt kamutvete hade för hög andel krossade kärnor.

Att slänga det annars helt perfekta vetet var inget alternativ. Därför vände sig Frebaco Kvarn till Matsmart, som drivs med den enkla idén att köpa in varor som annars i många fall skulle kastas – på grund av kort datum, förpackningsbyte, säsongsvaror eller liknande, för att försöka hitta en lösning.

– Vi tog snabbt beslutet att köpa in hela partiet och sälja det i kapslar om 500 gram till kraftigt rabatterat pris. Det vinner alla på: Frebaco Kvarn, Matsmart, våra kunder och inte minst miljön, säger Matsmarts vd Karl Andersson.

Frebaco Kvarn, som har en rad ekologiska produkter i sitt sortiment och som tar klimatfrågan på största allvar, ser bara positivt på samarbetet.

– Mat ska ätas, inte slängas. Tack vare Matsmart får vi möjlighet att sälja vidare produkter som inte uppfyller våra kvalitetskrav till 100 procent. Partiet som säljs hos Matsmart fungerar naturligtvis lika fantastiskt i exempelvis en risotto som kamutvetet i de ”vanliga” affärerna, säger Otto Andersson på Frebaco Kvarn.

För mer information, kontakta: Karl Andersson, karl@matsmart.se eller 070-761 48 16

Attached Files

PDF document