Matsmart växer med nytt kapital

Press Release   •   Nov 18, 2016 09:15 CET

Matsmarts grundare Ulf Skagerström, Erik Södergren och Karl Andersson.

Oktober var en rekordmånad.
Nu tar Matsmart in nytt kapital för att växa ännu snabbare.
– Sverige är vårt huvudfokus, men samtidigt är vi nyfikna på nya marknader, säger Karl Andersson, vd och en av grundarna till Matsmart.

Matsmart drivs med den enkla idén att köpa in varor som i många fall annars skulle kastas på grund av kort datum, förpackningsbyte, säsongsvaror eller liknande. Varorna säljs till konsumenter över hela Sverige via webben med upp till 90 procents rabatt.

Företagets utveckling har gått snabbt.

Matsmart har haft en 200-procentig tillväxt fram till det tredje kvartalet i år och oktober var en rekordmånad i flera avseenden. Försäljnings-, order- och besöksrekord på sajten kunde alla bockas av.

– Våra kunder älskar kombinationen av att fynda och samtidigt göra något bra för miljön. Nu vill vi att fler ska få upp ögonen för oss. Parallellt med satsningen i Sverige börjar vi inom kort att leverera till Norge – och vi är nyfikna på fler marknader, säger Karl Andersson.

Till de redan befintliga investerarna Edastra, GP Bullhound och Northzone – som bibehåller eller ökar sin respektive andel i bolaget – ansluter nu också affärsänglarna Magnus Lindestam och Michael Knutzon, Inbox Capital samt Tedlex Partners AB.

– Det är sällan man hittar en tjänst som kombinerar tydlig sammanhällsnytta med stor konsumentnytta. I dagens konsumtionssamhälle är Matsmart ett fantastiskt sätt att minska matsvinnet och bidra en bättre miljö. Det ska bli riktigt spännande att jobba tillsammans med eldsjälarna bakom Matsmart, säger Anders Örbom och Andreas Lee på Tedlex Partners AB.

Peter Silfverswärd, Inbox Capital:

– Matsmart är en win, win, win. Matsmart ger tillverkare ett kostnadseffektivt sätt att hantera delar av sin produktion som annars blir ”waste” och konsumenten ges en möjlighet att köpa mat och andra relaterade produkter till kraftigt reducerade priser. Dessutom bidrar alla inblandade till en mer hållbar och bättre värld. Matsmart har verkligen hittat ett tomrum att fylla och vi är väldigt glada över att få vara delaktiga i Matsmarts utveckling framåt.

Karl Andersson menar att investerarnas bakgrund och kompetens passar perfekt för den fortsatta satsningen.

– Vi är väldigt nöjda med rundan och med våra investerare. Vi har hittat aktörer som långsiktigt kan följa med, och inte minst bidra till, att vi lyckas på resan som vi har framför oss.