Politiker på sociala medier skapar det smutsigaste valet någonsin?

Politiker på sociala medier skapar det smutsigaste valet någonsin?

Valkampanjandet har skruvats upp ordentligt inför Riksdagsvalet den 14 september. För mig är det slående att tonläget väldigt snabbt blivit hårt och fokus mer och mer läggs på att förkasta de politiska meningsmotståndarnas idéer istället för att lyfta fram det egna partiets fördelar. Om partierna vinner eller förlorar på en sådan hållning låter jag vara osagt, men den svenska politiken och demokratin är en förlorare.

Jag lägger en stor del av skulden på politiker med stort sug av att använda sociala medier för att ösa ut sina respektive budskap, men som har liten förståelse för de implicita budskap de sänder till mottagarna.

En tydlig trend, som kan ses hos såväl ministrar och riksdagspolitiker som den lokale kommunpolitikern är ett frekvent retweetande, ett massivt gillande och kommenterande i inlägg som antingen stöder det egna partiet, eller som slår ner på motståndarna. Eftersom detta bara är ett klick bort, är det väldigt lätt i ivern, att retweeta och gilla alla inlägg, ibland utan att ha läst inläggen till sista punkt.

Ofta uppstår situationen att politikern sänder vidare ett budskap som denne aldrig skulle kunna tänka sig säga till en väljare, eller än mindre till en politikerkollega. Helt enkelt för att det är plumpt, felaktigt eller bara otrevligt.

Det innebär att den väljare som följer politikerna på Twitter eller är vän på Facebook, kan uppfatta det som att politikern står bakom budskapet till fullo. Det blir sålunda ett inlägg i den officiella politiska debatten från politikern och i förlängningen från dennes parti.

Detta gör att politikern bidrar till att spä på ett tonläge, eller till och med bidra till att skapa ett smutsigt val, där det viktiga är att förlöjliga, ironisera och tillintetgöra, motståndaren, snarare än att visa hur man tänker bygga Sverige i framtiden.

Det här är en del av Psykologin i Politiken.