Snart är det dags att börja jobba igen (men ha en trevlig sommar...)!

Snart är det dags att börja jobba igen (men ha en trevlig sommar...)!

För psykologer som likt jag själv ibland uttalar sig i media, är juni en av de månader då vi får flest samtal från journalister. Frågan och ämnet är densamma från alla:

-”Hur gör man för att stressa ner inför semestern

Frågan är såklart relevant. Såväl det arbetsliv som många är en del av, som en vår fritid med många åtaganden åt olika håll är tämligen belastande för oss. För att inte tala om den stress och belastning som personer som av olika skäl står utanför arbetsmarknaden känner. Sommaren blir den respit och andningshål som många av oss verkligen sätter vår tilltro till som kraftgivande. Men då är det viktigt att vi verkligen kan slappna och stressa av.

Så frågan från journalisterna är relevant, men lösningen och svaret är kanske inte alltid det som journalisterna väntar sig, och tyvärr får av många av mina kollegor.

För det är egentligen inte krav och förväntningar från andra, vår naiva förhoppning om konstant solsken eller ångest inför svärföräldrarnas tvåveckorsbesök som stressar oss. Det är heller knappast fruktbart att i mitten av juni, kanske veckan innan semestern börjar fundera på sommaren och hur vi ska hantera den.

Det som stressar oss är augusti, det vill säga den dagen då semestern är över och vi avstressade eller ej, ska tillbaka in i ekorrhjulet.

Så hur paradoxalt det än verkar, så är det bästa sättet att stressa ner inför semestern är att börja planera för att arbeta igen i augusti. Genom att redan innan semestern vara klara över vad vi ska göra första dagen, ha kontroll över kraven den första veckan och ha planerat in de viktigaste mötena kommer det att bli lite enklare att gå tillbaka.

För kontroll är viktigt för oss. Så länge vi vet vad som komma ska, klarar vi ganska mycket belastning. Men när vi är oförberedda och belastningen plötsligt ramlar över oss blir upplevelsen ofta ganska påfrestande. Att gå tillbaka jobbet efter en längre semester med vetskapen om att det är 11 månader kvar till nästa, är för de flesta en sådan belastning.

Därför bör du redan nu förbereda dig på den.

Jag önskar dig en trevlig arbetsåtergång i augusti.