Skrattsuccén "Den Lyckliga Pessimisten" till Oslo i maj!

Skrattsuccén "Den Lyckliga Pessimisten" till Oslo i maj!

Efter över 20 föreställningar, sedda av fler 12000 personer i Sverige, kommer nu humorföreställningen ”Den Lyckliga Pessimisten” av och med komikern Jan Bylund och psykologen Mattias Lundberg, till Oslo i maj 2017.

Den Lyckliga Pessimisten bygger på Bylund och Lundbergs succébok med samma namn och är en underhållande och träffsäker attack mot alla självhjälpsgurus och optimistkonsulter som hävdar att man blir lycklig bara man ”tror på sig själv”, ”tänker positivt” och ”lever i nuet”.

-Vi ledsnade på det helt orimliga i deras klyschor och vill visa att livet faktiskt inte är så enkelt, säger Mattias Lundberg

Att föreställningen blivit en sådan succé i Sverige tror Bylund och Lundberg beror på att ingen egentligen tror på optimisternas floskler.

-De flesta har suttit på en inspirationsföreläsning där en tandblekt optimist kommit ut på scenen till Tina Turners ”Simply the Best” och hävda att ”man kan bli det man vill”. Men ingen i publiken känner sig bekväm, eller tror på det budskapet, säger Jan Bylund.

Men Lycklig Pessimism handlar inte om att bara se det negativa i allt hela tiden. Nej, det handlar om rätten att få vara lycklig även om man inte hela tiden går omkring och tänker positivt, och att på så sätt hitta sin egen väg till lycka. Något som duons tycker är det viktigaste budskapet med sin show.

-Optimisterna med sina självhjälpsböcker har kidnappat lyckan, men även vi pessimister är lyckliga, vi har bara ett annat sätt att nå den, säger Mattias Lundberg.

Showen, som lovordas av publiken har blivit en stor pessimistisk framgång i Sverige, vilket Bylund och Lundberg tror att de genom humor och skratt lyckas visa att livet är mycket mer än att bara ”satsa 110%” och göra avslappningsövningar.

-Vi får väldigt mycket positiva reaktioner från lärare och föräldrar som sett showen. Just ungdomar är de som mest drabbas av optimisternas överdrivna budskap, genom att allt ansvar läggs på dem att skapa sin egen lycka, säger Jan Bylund

Nu är det dags att se om det går att övertyga Norge om fördelarna med Lycklig Pessimism:

-Ja, vi svenskar tycker ju alltid att norrmän är så optimistiska och positiva, så det här blir en riktig utmaning, säger Jan Bylund och fortsätter:

-Lyckas vi i Norge blir vi ostoppbara!

_______________________________

Jan Bylund är komiker, underhållare, författare och programledare i svensk TV.

Mattias Lundberg är psykolog, docent i psykologi vid Umeå universitet, underhållare och författare

Den Lyckliga Pessimisten spelas även i Linköping 15 mars, Nässjö 16 mars, Halmstad 21 mars, Göteborg 22 mars och Stockholm 25 april

Datum: 170530

Tid:19.00-20.30

Plats: Latter, Holmens gate 1, Oslo

Mattias Lundberg, +46 703154078, mattias@aplato.se, www.mattiaslundberg.se

Jan Bylund, +46 706540360, janbylund@janbylund.se, www.janbylund.se

Jan-Martin Berge (Producent Norge) 908 42 906, kontakt@psykologberge.no

___________________________________________________________________________

Mattias Lundberg är Leg, Psykolog, Leg Psykoterapeut, Docent i Psykologi vid Umeå Universitet, Författare, Föreläsare och Moderator.

Mattias är författare till bland andra: Den Lyckliga Pessimisten & Det är sant - det stod ju i tidningen
____________________________________________________________________________

Mattias Lundberg is a licensed psychologist, associate professor at Umeå university, public speaker and author.