Backa bandet

Blogginlägg   •   Jun 05, 2013 09:00 CEST

I år får rekordmånga skatteåterbäringen utbetald före midsommar. Redan nu kan du se hur mycket och i slutet av veckan sätts pengarna in.

Jag brukar få många frågor om hur pengarna ska placeras på bästa sätt. Mitt första råd brukar vara att börja med att backa bandet och ta det från början.

För att lyckas med en placering bör du ha råd att vara långsiktig i den. Med det menar jag att det ska vara pengar som du kan leva utan under flera år framöver. Du ska inte behöva sälja av i fel läge om det råkar gå dåligt en period, utan ha möjlighet att ligga kvar tills värderingen blir bättre.

Därför bör du börja i andra änden av din ekonomi! En hushållsbudget är alltid bra. Med den kan du lätt överblicka vilka fasta och återkommande utgifter du har och när på året de dyker upp. Du kan även se om det går åt mer pengar till konsumtion vissa tider på året, till exempel över jul och under sommaren.

När du har koll på detta kommer nästa steg. En buffert som hanterar svängningarna under året är den första buffert du ska spara ihop och ha på till exempel räkningskontot.

Efter detta kan du gå vidare och spara ihop en buffert för oförutsedda utgifter. Vilket belopp denna ska ligga på är högst individuellt. Bor du i hus, bostadsrätt eller hyreslägenhet? Hur stora lån har du? Äger du andra fastigheter? Har du bilar och andra maskiner som behöver underhåll? Hur ser renoveringsbehovet ut ditt boende? Hur ser inkomstfördelningen ut i förhållandet?

När jag tittar på alla dessa delar för en kund kommer jag ofta fram till att en rimlig nivå är cirka 1-2 månadslöner efter skatt per vuxen person i hushållet. Ibland behövs det dock betydligt större summor än så.

Först nu är det dags att diskutera hur de pengar som inte är vigda till ovan nämnda buffertsparanden kan placeras.

Här finns det oändligt många möjligheter och alternativ!

Vill du inte själv vara aktiv i aktier men ändå vara med på aktiemarknadens tillväxtmöjligheter är aktiebaserade fonder ett mycket bra alternativ. En eller ett par aktiefonder på den svenska marknaden som har bra rating och god historik kan vara ett bra alternativ till att börja bygga upp ditt långsiktiga sparande i. Att kolla fondernas avgifter är självklart, även om det inte betyder att billigast är bäst.

Jag har själv hittat en ny favoritfond, Spiltan Aktiefond Investmentbolag, som jag både har placerat en del av mitt egna privata långsiktiga sparande i och rekommenderat till mina kunder.

Med den fonden får du en extremt billig förvaltning som innehåller en mix av flera svenska investmentbolag. Riskspridningen är stor då investmentbolagen i sin tur äger flera företag i olika branscher. Men fonden är en ren aktiefond och har därför i sig en hög risk. Fonden har visat sig haft mycket god avkastning redan från start och har bara funnits i cirka ett och ett halvt år.

För investeringar på kortare sikt, max tre år, med lägre risk finns det i dagsläget inte så många alternativ när ränteläget är så lågt. I det fallet kan ett vanligt bankkonto eller en kort räntefond vara ett alternativ.

Petter Ekman, finansiell rådgivare på Max Matthiessen i Sundsvall