Lyssna på en pensionär

Blogginlägg   •   Jul 12, 2013 11:31 CEST

Lyssna på en pensionär om du vill veta hur du bäst planerar för din egen pension. Det är min reflektion efter att ha läst en ny undersökning. Det är AMF som till skillnad från många andra undersökningar frågat sina kunder som är pensionärer om goda råd till den yngre generationen. De om några borde så att säga sitta med facit i hand.

Deras bästa råd när det gäller ekonomin är att lära sig planera för pensionen. Bästa rådet när det gäller sparande är att börja spara tidigt i livet. Ta hand om hälsan, både kropp och själ, är deras bästa råd för ett gott liv.

Frihet var det ord som flesta använde på frågan om vad de är mest nöjda med som pensionär.

Så det bästa pensionsrådet kan alltså vara att lyssna på de äldres erfarenhet. Passa på att fråga dina egna föräldrar om de är pensionärer eller dina far- och morföräldrar eller andra äldre bekanta nu i sommar om deras bästa råd (dela gärna med dig av deras berättelse till mig)

Förresten kommer AMF att släppa fram pensionärer på sin blogg i höst. Jag ser fram emot att få läsa deras inlägg.

Apropå kunskapsöverföring mellan generationerna så läste jag idag att Berthel 92 år har utsetts till Årets Modernaste Pensionär 2013 för sin vilja och sitt mod att ta till sig ny teknik. Hans råd är att fråga sina barnbarn om hjälp.