Nyhet -

Maxagon Kapital AB: Fondportföljerna uppdaterade. FED är tålmodiga. Regeringen backar på 3:12, höjer andra skatter. Vad händer i Europa?

Fondportföljerna är uppdaterade på webbplatsen. Här kommer lite av vad som hänt senaste månaden.

- Fortsatt expansiv penningpolitik för en inflation nära målet.

Mot denna bakgrund har Riksbankens direktion beslutat att behålla reporäntan oförändrad på −0,50 procent och räknar med att höja den först i mitten av 2018. Köpen av statsobligationer fortsätter under andra halvåret 2017, i enlighet med beslutet i april. Vid slutet av året kommer köpen av statsobligationer totalt att uppgå till 290 miljarder kronor, exklusive återinvesteringar. Förfall och kupongbetalningar återinvesteras tills vidare. Med fortsatt stöd av penningpolitiken väntas KPIF-inflationen vara nära 2 procent de kommande åren.

- Dollarn fortsatte ner i källaren men svagt upp nu igen.

Hittills i år har kronan stärkts med 12 procent mot dollarn.

- Regeringen vill höja skatten i ISK och kapitalförsäkring.

Förslaget kom i lördags den 9/9 att höja skatten på sparande i kapitalförsäkringar och på investeringssparkonton (ISK). Skatten föreslås höjas från dagens nivå, statslåneräntan + 0,75 procent till statslåneräntan + 1 procent. Dock med ett golv på 1,25 procent. När ISK infördes var skatten statslåneräntan + 0,5 procent.

- Många analytiker fortsatt positiva till aktiemarknaden.

Många fondbolag viktatde aldrig ur aktier under den turbulenta sommaren med motivet att de är fortsatt positiva till en stark aktiemarknad och att andra alternativ till avkastning är få.

Gemensamt för alla börser var dock att bolagen överlag redovisade en växande efterfrågan med fortsatt höga marginaler. Detta visar att bolagen alltjämt är i en tidig fas i sin vinstcykel. När vi nu går in i hösten kommer marknaden sannolikt att fortsätta vara i det här "vänta och se" läget.

- Regeringen tvingades under högljudda protester backa från höjda marginalskatter och nya 3:12-regler.

Lördagen den 26/8 höll finansminister Magdalena Andersson en presskonferens tillsammans med vice statsminister Isabella Lövin, där de backade från två av tre föreslagna skatteförslag. De två slopade skatterna rör höjd marginalskatt och nya 3:12-regler. De senare har uppmärksammats flitigt i svensk press, eftersom de hade inneburit höjda kostnader för många av landets fåmansbolag.

Beslutet underlättas av att statsfinanserna har så stora intäkter, vilket gör de omkring 5 miljarder kronor som skatterna hade inbringat mindre viktiga. Lördagens besked, som var väntat, beror dock främst på att de borgerliga partierna ställt ett ultimatum genom hot om misstroendevotum mot flera ministrar. Utdelningsreglerna ändras med andra ord inte och inte heller blir skattehöjningen om 5-procentenheter på utdelning från företag av.

- Bitcoin på fall efter Kinas besked om förbud.

Kina planerar att förbjuda handel med bitcoins och andra kryptovalutor. Den digitala valutan föll kraftigt i värde efter att nyheten blev känd.

- Kommer Kina förbjuda förbränningsmotorer i bilar?

Xin Guobin, vice minister för industri och informationsteknologi, uppger enligt den statliga kinesiska nyhetsbyrån Nya Kina att ministeriet undersöker en tidsplan för förbud mot förbränningsmotorer.

I juli presenterade både Storbritannien och Frankrike planer på att förbjuda försäljning av dieselbilar och bensinbilar från år 2040.

- Orkanerna i USA väntas dämpa ekonomin på kort sikt men på längre sikt har orkaner haft en tendens att öka den ekonomiska aktiviteten.

Orkanerna gör det svårare att tolka ekonomiska data, men Fed kommer troligen att dra ned sin prognos för tillväxten tredje kvartalet något.

Ekonomin har dock ett starkare momentum och den underliggande banan ligger fortsatt över trend, även om det är för tidigt att säga om den börjar skifta uppåt till en högre bana.

Inflationen ligger samtidigt under målet vilket gör att Fed kan vara tålmodiga. Utsikterna för räntehöjningar beror på hur ekonomin utvecklas, men det är fortsatt klart att räntan kommer att stiga allteftersom. Orkanerna kan dock ha effekt på timingen.

- Vad händer i Europa?

ECB chefen Mario Draghi lämnade förra veckan inga besked om när banken kan tänkas avsluta sina stödköp av statspapper. Stödköpen skall fortlöpa till årsskiftet eller längre om det behövs. Effekten blev kraftigt fallande marknadsräntor, både i Europa och USA. Marknadens aktörer är djupt oroade över att inflationen inte tar fart och tolkar det som att ekonomin inte går så starkt trots att övrig statistik visar på just detta.

- Maxagons fondportföljer - samtliga går upp efter en lite tråkig börssommar - har från den 12 januari 2017 till den 11 september 2017, dvs under 8 månader, utvecklats enligt följande:

maxagon maximal +7,30%

maxagon mellan +6,29%

maxagon mini +3,35%

Som jämförelse har Stockholms börsens index OMX30 utvecklas med +3,99% under samma period och till en risk som är väsentligt högre än dessa 3 portföljer.

Maxagon Kapital AB