Gro och Max lär barn om miljö genom lek

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2013 14:33 CET

Lek, miljö och ansvar i fokus när Max Hamburgerrestauranger och Gro Play inleder ett samarbete med start i februari 2013. Vinnaren av miljöpriset Living Green Award, Patricia Richter, har tagit fram en serie miljöutbildande spel och pussel för barn speciellt för Max. Dessa följer med i barnens måltid på Max och är ett led i Richters mål att nå ut med sina miljöutbildande spel till en miljon barn 2014.

- Lek är inte bara det roligaste, men också det mest kraftfulla sättet att lära sig på. Vi är jätteglada att få samarbeta med Max, ett föredöme för hur man genom ett genuint engagemang kan förändra en organisations miljöpåverkan. Genom att samarbeta med oss når engagemanget även utanför restaurangerna och bidrar till att föräldrar och barn tillsammans kan leka och lära sig ta ansvar för vår jord, säger Patricia Richter, vd och grundare Gro Play.

De miljöutbildande spelen behandlar grundläggande begrepp genom att olika miljörelaterade element och händelser som finns i barnens omgivning introduceras. Exempelvis vindsnurror, avfall och avgaser. Spelen, pusslen och målarböckerna berör ämnen som återvinning, och nedskräpning och lockar samtidigt till många skratt. Elins Räknememory är exempelvis inget vanligt memory utan innehåller föroreningskort med ledsna karaktärer som ger minuspoäng.

- Genom Gro Play's miljöutbildande spel vill vi underhålla och samtidigt öka medvetenheten om miljö hos våra gäster, stora som små. Att som företag ta ansvar för sin miljöpåverkan ser jag som en självklarhet, vi måste alla dra vårt strå till stacken för att på olika sätt skapa en mer hållbar framtid, säger Richard Bergfors, vd, Max Hamburgerrestauranger.

Max arbetar sedan 2008 med visionen att bli ett koldioxidneutralt företag. Åtgärderna görs på flera plan och handlar om att ge konsumenterna information om klimatpåverkan, att kompensera för de egna utsläppen och att ständigt leta efter förbättringsområden inom den egna verksamheten. Målsättningen med underhållningen som kommer med barnens måltid (Maxboxen) är att de ska vara pedagogiska, aktiverande och tillföra nytta. Spelen finns även i digital form genom appen Gro Memo för iPhone, iPad och Android.

Tips till föräldrar för att skapa dialog om miljö:
· Lek tillsammans med barnet. Ställ frågor kring illustrationerna och gör dem uppmärksamma på de små detaljerna
· Till illustrationerna som föreställer utsläpp, miljöförstörelser och ledsna djur: fråga barnet varför de tror att djuren är ledsna, om de själva sett eller upplevt något liknande. Att koppla idéer till saker man själv upplevt och sett är ett effektivt sätt att lära.
· Rita bilder av saker ni själva tror gör djur glada och ledsna.

Ett av följande alternativ följer med Maxboxen - barnens måltid på samtliga Max 93 restauranger mellan februari och mars 2013: Boris Memo & Lotto, Kurts 5 Pussel, Elins Räknememory, Skogs- och Stadspussel, Boris eller Elins Pyssel & Målarbok

För pressbilder kontakta

Max Hamburgerrestauranger är Sveriges äldsta hamburgerkedja. Sedan starten 1968 har 96 restauranger öppnats, varav tre i Norge. I mars 2013 öppnar den första restaurangen i Köpenhamn. Max vision är att bli världens bästa hamburgerkedja. Vägen dit är att vara ett företag som gör gott. Det gäller hamburgarna som ständigt vinner smaktester, men lika mycket det samhälle där företaget verkar. Menyn har både nyckelhålsmärkta måltider och GI-burgare. Hela verksamheten, från bondens gård till gästens bord, klimatkompenseras till +100 procent genom plantering av träd i Afrika och all mat är märkt efter hur mycket koldioxid den släpper ut. Hållbarhetsarbetet handlar även om att ta till vara på mänskliga resurser, och Max jobbar aktivt med att öka mångfalden bland sina anställda genom att systematiskt rekrytera personer med olika typer av funktionsnedsättningar. Max Hamburgerrestauranger har cirka 3 300 anställda och en omsättning på 1 631 MKR under 2012. www.max.se