Max är Årets Stjärnvarumärke 2015

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2016 11:45 CET

Max har utsetts till Årets Stjärnvarumärke 2015 av YouGov och Indikat. Utmärkelsen ges utifrån att Max var det varumärke bland samtliga undersökta företag som ökat mest i styrka från 2014 till 2015.

Max har ökat på i stort sätt alla varumärkesparametrar, och vann priset i nära konkurrens med H&M. Motiveringen lyder: ”I en kvalificerad och noga utvald grupp av ledande varumärken är Max det varumärke som har ökat sin sammanlagda styrka mest under 2015”.

– Max har haft ett fantastiskt år, både utvecklingen för varumärket och försäljningen har varit på rekordnivåer. Jag ser priset som ett kvitto på att vi har lyckats skapa en röd tråd i erbjudande och kommunikation, och det visar att det lönar sig att jobba med varumärkesdriven tillväxt, säger Henrik Åkerman, Analyschef och Biträdande Marknadschef på Max.

Max ökade styrkan från 9,2 till 10,8. Försäljningen på den svenska marknaden ökade dessutom kraftigt. Sammanlagt tappade 22 av 29 stjärnvarumärken i Årets Stjärnvarumärke.

Indikat gör urvalet av stjärnvarumärken med utgångspunkt från fem stjärnparametrar: 1) marknadsledande 2) synligt i media 3) kreativt och belönat 4) internationellt och 5) snabbväxande. YouGov BrandIndex mäter dagligen konsumenters attityd till 30 stjärnvarumärken, tillsammans med ytterligare 250 varumärken i Sverige. Ett varumärkes styrka bygger på sex delfrågor i BrandIndex som tillsammans bildar indextalet. Frågorna behandlar: 1) allmänt intryck, 2) kvalitet, 3) prisvärt, 4) anseende, 5) kundnöjdhet, 6) utsikt att varumärket rekommenderas.

Max är Sveriges äldsta hamburgerkedja. Sedan starten 1968 har 115 restauranger öppnats, varav fyra i Norge, en i Danmark, en i Al Ain, fyra i Abu Dhabi och fyra i Dubai. Max vision är att bli världens bästa hamburgerkedja. Vägen dit är att vara ett företag som gör gott. Det gäller hamburgarna som ständigt vinner smaktester, men lika mycket det samhälle där företaget verkar. Menyn har både nyckelhålsmärkta måltideroch GI-burgare. Hela verksamheten, från bondens gård till gästens bord, klimatkompenseras till +100 % genom trädplantering i Afrika och all mat är märkt efter hur mycket koldioxid den släpper ut. Hållbarhetsarbetet handlar även om att ta till vara på mänskliga resurser, och Max arbetar aktivt med att öka mångfalden bland sina anställda genom att systematiskt rekrytera personer med olika typer av funktionsnedsättningar. Max har cirka 3 500 anställda och en omsättning på drygt 2 000 MKR under 2014. www.max.se