Max kolhydratsnåla burgare – en succé

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2013 11:55 CET

Det senaste året ha det varit tydligt att gästerna oftare väljer en burgare med få kolhydrater när de vill äta lite hälsosammare. Low carb-burgaren, där hamburgerbrödet är utbytt mot ett salladsblad, innehåller en femtedel så mycket kolhydrater som en vanlig burgare på Max. De nyckelhålsmärkta tillbehören ökar också jämfört med föregående år; äpplen och grönsallad med cirka 30 procent medan morötter och bönsallad ökar med 15 procent.

–  För oss handlar hälsoarbetet om valfrihet. På Max ska alla kunna äta gott oavsett smak, diet eller hälsotillstånd. I år är det 10 år sedan vi lanserade Delifresh och efterfrågan ökar stadigt, säger Richard Bergfors vd på Max Hamburgerrestauranger.

Under 2012 blev Max den första konceptstyrda restaurangkedjan att bli certifierad med Nyckelhålet på restaurang. Det innebär att personalen på alla våra 93 restauranger har utbildats för att kvalitetssäkra nyckelhålets innebörd. Under året har fettet minskat med 92 ton, vilket innebär att totalt 1 429 ton bantats bort sedan 2003.

Under 2013 fortsätter hälsoarbetet med att nya sallader kommer att lanseras. Under året kommer också Max hälsosamma burgare att börja säljas i Köpenhamn, när den första danska restaurangen öppnar nu i vår.

Vill du även göra en hälsosammare burgare hemma? Max chefskock Jonas Mårtensson delar med sig av sitt favoritrecept, som är både lyxigt och nyttigt.

Kontakta cecilia.lago-albright@max.se för recept och bild.