Max och Kronfågel i nytt butikskoncept

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2014 16:21 CEST

De välkända varumärkena Max och Kronfågel inleder ett samarbete i frysdisken. I dag rullar ett nytt, svenskt butikskoncept bestående av två olika kycklingburgare och en kycklingnugget ut i handeln. Den ökade efterfrågan av kycklingbaserade produkter i kombination med att fler varumärken från restaurangbranschen bryter mark i butikshyllorna, banar väg för framgång.

– Våra kycklingprodukter har alltid varit populära och därför känns det extra roligt att erbjuda våra gäster möjlighet att köpa hem våra kycklingburgare eller nuggets. Jag har själv deltagit i produktutvecklingen där smak, kvalitet och fin svensk råvara varit ledorden för oss genom hela arbetet, säger Christoffer Bergfors, VD på Max.

Att kycklingkonsumtionen ökar råder det ingen tvekan om. Hälsa och miljö är två faktorer som driver utvecklingen. Produkterna och recepten består av kycklingfilé samt kycklinglårfilé och är framtagna av Max produktutvecklingsgrupp tillsammans med Kronfågel. Kronfågel levererar även kycklingprodukterna till Max-restauranger.

– Max och Kronfågel är två starka varumärken som förknippas med hög kvalitet, god smak och svenskt ursprung på sina råvaror. Tack vare vårt samarbete erbjuder vi konsumenten smarta måltidslösningar som smakar lika gott som på MAX-restaurangen, är enkla att tillaga och med ett garanterat högkvalitativt, svenskt kycklingkött. Lanseringen i butik ligger helt rätt i tiden, säger Annicka Hultin, produktchef på Kronfågel.

Samtliga kedjor inom dagligvaruhandeln har tagit in nyheterna:

KycklingNuggets består av kycklingfilé och är en familjefavorit. Den har en tunn och frasig panering som förhöjer kycklingsmaken och gör den extra saftig. Nuggets smakar bäst om de friteras i olja, med det går också bra att steka dem i lite olja eller tillaga i ugn. Förpackningen innehåller 20 nuggets, cirkapris på 44,90 kronor. Produkten fick högsta betyg, 5, av tidningen Allt om Mat, nr 13 2014.

Crispy Kycklingburgare är en panerad burgare som består av kycklingfilé med en tunn och frasig panering runt om som blir både krispig och saftig. Den här burgaren blir godast om den friteras i olja, men den kan också stekas i olja eller tillagas i ugn. Förpackningen innehåller 4 burgare, cirkapris på 44,90 kronor. Allt om Mat gav produkten betyg 4 av 5.

Delifresh Kycklingburgare är en burgare bestående av 98 procent kycklinglårfilé som ger en saftig och mör burgare. Den är nyckelhålsmärkt och går utmärkt att grilla eller steka. Förpackningen innehåller 4 burgare, cirkapris på 44,90 kronor. Allt om Mat gav produkten betyg 4 av 5.

Kontakt på Max:

Alexandra William-Olsson, PR-ansvarig
alexandra.william-olsson@max.se
mobil: 070-656 00 69

Max är Sveriges äldsta hamburgerkedja. Sedan starten 1968 har 105 restauranger öppnats, varav tre i Norge, en i Danmark och fem i Dubai och en i Abu Dhabi. Max vision är att bli världens bästa hamburgerkedja. Vägen dit är att vara ett företag som gör gott. Det gäller hamburgarna som ständigt vinner smaktester, men lika mycket det samhälle där företaget verkar. Menyn har både nyckelhålsmärkta måltider och GI-burgare. Hela verksamheten, från bondens gård till gästens bord, klimatkompenseras till +100 % genom trädplantering i Afrika och all mat är märkt efter hur mycket koldioxid den släpper ut. Hållbarhetsarbetet handlar även om att ta till vara på mänskliga resurser, och Max arbetar aktivt med att öka mångfalden bland sina anställda genom att systematiskt rekrytera personer med olika typer av funktionsnedsättningar. Max har cirka 3 500 anställda och en omsättning på drygt 1 800  MKR under 2013. www.max.se