Richard Bergfors utnämnd till årets vd

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2012 09:39 CEST

Max vd Richard Bergfors gick vinnande ur det tuffa startfältet som Årets vd i kategorin Stora Företag och tog igår kväll stolt emot priset vid en ceremoni i Stockholm. Juryn prisade Bergfors för ett föredömligt starkt socialt ansvarstagande, såväl inom Sverige som utanför landets gränser.

- Våra klimatsatsningar och ständiga arbete med att göra den godaste hamburgaren är två grundpelare i vårt mål att bli världens bästa hamburgerkedja. Samtidigt ska Max vara ett företag där alla anställda är stolta över att jobba. Att juryn valt att uppmärksamma detta känns otroligt roligt, säger Richard Bergfors, vd på Max.

Juryns motivering
För ett föredömligt starkt socialt ansvarstagande, såväl inom Sverige som utanför landets gränser. Årets vd för stora bolag har med sitt ledarskap lyckats integrera hållbarhet och mångfald i hela verksamheten. Företaget har drivits framgångsrikt lönemässigt och mänskligt, och förvandlat en global produkt till ett svenskt miljövänligt alternativ. Med sitt ledarskap har Årets vd skapat delaktighet hos medarbetarna och goda kundrelationer.

Max arbetar sedan 2008 med visionen att bli ett koldioxidneutralt företag. För en hamburgerkedja är det en utmaning, eftersom den största klimatpåverkan kommer från produktionen av nötkött. Åtgärderna görs på flera plan och handlar om att ge konsumenterna information om klimatpåverkan, att kompensera för de egna utsläppen och att ständigt leta efter förbättringsområden.

Tävlingen Årets vd är ett samarbete mellan ledarskapssajten Motivation.se och Executive People. Pristagaren ska bland annat ha tagit ett aktivt ansvar för hur företaget påverkar samhället, ekonomiskt, miljömässigt och socialt samt ha förmåga att leda människor och genom sitt ledarskap fått människor att växa.

Övriga nominerade i kategorin Stora Företag (över 1000 anställda) tillsammans med Richard Bergfors var Bengt-Åke Fagerman (Skandia), Eva Hamilton (SVT), Kenneth Litland (Bauhaus), Susanne Sidén (Frösunda) och Anders Strålman (Axfood).

För pressbilder kontakta