Stjärnkrögare väljer Max

Pressmeddelande   •   Feb 27, 2013 10:34 CET

I den nya boken Where chefs eat”, väljer stjärnkockarna ut sina egna favoritrestauranger i världen. Max restaurang på Vasagatan i Stockholm tar sig in på den prestigefyllda listan, efter att ha blivit rekommenderad av Gastrologiks grundare Anton Bjuhr.

– Det finns inga tuffare gäster än kockar och att komma med på den här listan är ett kvitto på att våra burgare håller högsta klass. Att bli utvalda av Anton Bjuhr som grundat Gastrologik, utsedd till både Årets Krog och Årets Affärskrog 2012, är mycket hedrande säger Richard Bergfors, vd på Max.

Det är bokförlaget Phaidon som ger ut restaurangbibeln ”Where chefs eat”. Till skillnad från vanliga restaurangguider så är det kockarna själva som står för tipsen. Syftet med boken är lista alla restauranger i världen som passar för olika tillfällen. Max framhålls som en av 24 restauranger i Stockholm och är den enda omnämnda hamburgerrestaurangen. På listan finns också några av Stockholms mest prisbelönta krogar som Frantzén/Lindeberg, Matsalen och Gastrologik.

Anton Bjuhr som grundade Gastrologik tillsammans med Jacob Hellström, har precis som Max sina rötter i Norrbotten. Han inledde dessutom sin kockkarriär med att vända hamburgare i ett gatukök.

Även Max vd Richard Bergfors går också på andra restauranger än den egna. Hans favoritkrog i Stockholm är Mattias Dahlgrens Matbaren och om du är i New York rekommenderar Richard ett besök på hamburgerrestaurangen JG Melon.

Presskontakt:

Cecilia.lago-albright@max.se