Vinnaren av Hamburger-SM korad

Pressmeddelande   •   Jun 05, 2013 14:01 CEST

Jens Drugge från Stockholm tog hem segern i sjunde upplagan av Hamburger-SM som avgjordes i Kungsträdgården i Stockholm idag. Finalisterna tillagade och serverade sina hamburgare inför en jury bestående av stjärnkocken Tommy Myllymäki, skribenten och kokboksförfattaren Jonas Cramby, Sigrid Bárány, vinnare av Sveriges Mästerkock 2012 och Christoffer Bergfors, vice vd på Max.

− Det var många heta smakkombinationer i år, alla gjorda med stor omsorg och kreativitet. Burger of Love var dock den som stack ut mest och imponerade på juryn med väl avvägda smaker" kommenterar Christoffer Bergfors, vice vd på Max.

Finalen avgjordes på Kungsträdgårdens stora scen under matfestivalen Smaka på Stockholm. Vinnaren mottog ett presentkort på en resa värd 20 000 kronor. Jens vinnarburgare Burger of Love innehåller ölbrässerad jalapeño och silverlök, bifftomat, romansallad, gruyèreost, inlagd gurka, vitlök & dijonsenapsdressing enligt eget recept, Grand de Luxe -kött och Friscobröd.

−Det känns otroligt kul att få vinna, något overkligt i stunden, säger Jens Drugge, vinnare av Hamburger-SM 2013. Mitt recept bygger på en bra balans mellan surt, sött och salt vilket jag tror tilltalade juryns smakpalett.  Och sen är burgaren tillagad med kärlek såklart.

Årets upplaga av Hamburger-SM är den sjunde sedan starten 2007 och i år har rekordmånga recept skickats in från hela landet. Fem finalister har valts ut av Max chefskock Jonas Mårtensson.Temat för årets Hamburger-SM är Frisco då det är fem år sedan brödet lanserades i butik.Läs mer om tävlingen på www.hamburgersm.se

Vinnarens recept:

• Burger of Love - Tävlande: Jens Drugge, Stockholm

Ingredienser: Ölbrässerad jalapeño och silverlök, bifftomat, romansallad, gruyèreost, inlagd gurka, vitlök & dijonsenapsdressing enligt eget recept, Grand de Luxe -kött och Friscobröd.

För bilder från finalen och mer information kontakta:

Cecilia Lago Albright, presskontakt

cecilia.lago-albright@max.se

Om Max Hamburgerrestauranger

Max Hamburgerrestauranger är Sveriges äldsta hamburgerkedja. Sedan starten 1968 har 100 restauranger öppnats, varav tre i Norge, en i Danmark och tre i Dubai. Max vision är att bli världens bästa hamburgerkedja. Vägen dit är att vara ett företag som gör gott. Det gäller hamburgarna som ständigt vinner smaktester, men lika mycket det samhälle där företaget verkar. Menyn har både nyckelhålsmärkta måltider och GI-burgare. Hela verksamheten, från bondens gård till gästens bord, klimatkompenseras till +100 procent genom plantering av träd i Afrika och all mat är märkt efter hur mycket koldioxid den släpper ut. Hållbarhetsarbetet handlar även om att ta till vara på mänskliga resurser, och Max jobbar aktivt med att öka mångfalden bland sina anställda genom att systematiskt rekrytera personer med olika typer av funktionsnedsättningar. Max Hamburgerrestauranger har cirka 3 300 anställda och en omsättning på 1 631 MKR under 2012. www.max.se