Google+ snabbt uppe i 25 miljoner unika besökare

Googles nya sociala nätverk, Google+, har snabbt fått 25 miljoner unika besökare, dessa uppgifter enligt analysföretaget ComScore.

Omkring en miljon nya besökare per dag lockas till det sociala nätverket som utmanar Facebook, Twitter, Myspace och andra sociala nätverk på Internet. Google+ växer också snabbare än något annat nätverk tidigare gjort, det tog exempelvis Twitter 30 månader och Facebook nästan tre år att nå upp till 25 miljoner besökare. Google har själva än så länge inte lämnat ut några officiella siffror på hur det går för deras nysatsning Google+.

Gmail-penetrationen verkar vara nyckelfaktorn i den snabba tillväxten av Google+. Populariteten för Google+ är hög hos de personer som även anväder sig av mailklienten Gmail. Detta faktum är inte särskilt förvånande eftersom Gmail-användare redan har sitt sociala nätverk på plats – något som gör det enkelt att även starta upp sitt sociala nätverkande på Google+.

• Ny media

• google+