Ny utställning med Melker Garays tavlor

Pressmeddelande   •   Jan 13, 2017 15:36 CET

Papegojan. Akryl på canvas 150 x 100 Foto: Dani Kormazean

Från och med måndag och drygt två veckor framåt hänger tavlor av Melker Garay i SMHI:s lokaler i Norrköping.

"Det finns en mycket stark vilja i bilderna, monokromer... rör det sig kanske också om metamorfoser? En strävan efter att något ska få ta form, komma ut och bli synligt, manifestera sig. Någonting hoppar och sjuder inom Garay, som i en vulkan. Hans bilder blir till små eruptioner av detta, ibland blir det nästan till att se ut som en naturkraft."

Tidningen Kulturens ord om Melker Garays debututställning Monokrom på Galleri Kameleont i Norrköping i höstas. Nu är det dags igen. Mellan den 16 januari – 3 februari hänger Garays tavlor i SMHI:lokaler i staden. Det är Konstföreningen vid SMHI som arrangerar utställningen.

Melker Garay är mer känd som författare men senaste åren har han alltså också börjat måla:

- Det är inte alltid orden räcker till. Det finns så mycket inom oss alla som vi inte alltid riktigt vet hur vi ska formulera. Kanske är det så att mitt måleri tar vid just där ord inte räcker till.

Här mer om Melker Garays konst.

MBG International AB stöttar Melker Garays författar- och konstnärskap.

Kommentarer (0)