”Kan jag, kan du, kan vem som helst” Föreläsningar med Per Holknekt hos Medborgarskolan

I höst föreläser Per Holknekt hos Medborgarskolan i flera städer. Han har varit dyrkad skateboardstjärna, modedesigner och entreprenör. Han har tjänat tonvis med pengar men har också levt som missbrukare och uteliggare. I sin föreläsning berättar Per Holknekt om sitt liv och sina erfarenheter - om lycka, rädsla och om att tro på sig själv och följa sin feeling.
Den allmänna bilden av lycka är en hägring. Sann lycka är att älska sig själv, säger han.

Per Holknekts story är välkänd: en tanig grabb från Falun med svag självkänsla flyttar till Kalifornien och blir skateboardstjärna. Han lever för kickar och dricker dagligen. Han flyttar hem och startar en skatebutik som går hur bra som helst. Han går in i nya perioder av missbruk och företagssuccéer, som bland annat klädmärkena Svea och Odd Molly. Han förlorar allt och blir utblottad och hemlös. Han reser sig, blir mångmiljonär och lever livet. Hans relationer med kända kvinnor hamnar på kvällstidningarnas förstasidor. Han påbörjar en ny kamp mot alkoholismen. Per Holknekts liv är en berg- och dalbana. Bokstavligen.

– Jag har startat dussintals företag och varumärken, jobbat stenhårt och surfat på framgången. Men jag har också befunnit mig i absolut mörker. Vi människor är alla av samma skrot och korn. Om jag kan lyckas så kan vem som helst lyckas, säger Per.

Per har nyss kommit ut med sin biografi "Per Holknekt 1960-2014", som är en samling känslosamma berättelser från ett liv i ytterligheter.

Föreläsningar ges i Trollhättan, Göteborg, Halmstad, Borås, Skövde, Karlstad, Linköping och Lund

Är du intresserad av att göra ett reportage, närvara vid en föreläsning eller för ytterligare bilder, kontakta Medborgarskolans kontor på den ort där föreläsningen hålls.

Läs vår intervju med Per Holknekt på www.medborgarskolan.se

Vid bildpublicering ange foto: Anna Lundell