Medborgarskolan Göteborg expanderar!

Nu växer Medborgarskolan i Göteborg med nya lokaler i Haga. I Parkeringsbolagets gamla kontor blir det fokus på folkbildning, föreläsningar, företagsutbildningar — och fantastiska möten!

NYA LOKALER PÅ HAGA ÖSTERGATA

I helt nyrenoverade lokaler på Haga Östergata i Göteborg hittar du från och med i höst en stor del av Medborgarskolans verksamhet. 1 500 kvadrat i tre plan, skräddarsydda för kunskap med kvalitet.

– Vi expanderar och vill erbjuda alla våra deltagare och samarbetspartner så bra faciliteter som möjligt. Numera riktar vi oss mer och mer också till föreningar, företag och samhälle, och då behövs ändamålsenliga lokaler där vi kan emot både små grupper och föreningar och kunna hålla föreläsningar för upp till 100 personer, säger Ulrika Drevhage, som är verksamhetschef i Storgöteborg.

På Haga Östergata kommer besökarna att mötas av ljusa, fräscha lokaler med modern teknisk utrustning och plats för många när det behövs. Förutom att alla teoretiska utbildningar, som språk och data, kommer att ges här, håller också alla företagsutbildningar och Medborgarskolans arbetsmarknadsprojekt till i lokalerna. De föreningar som Medborgarskolan samarbetar med kan låna lokaler för sina olika syften.

Ytterligare en viktig fördel med lokalerna på Haga Östergata är att de är lätta att ta sig till både med bil och kommunalt, att de är tillgänglighetsanpassade och att det finns bra med parkeringsmöjligheter, till och med i samma hus.

KREATIVT PÅ MOLINSGATAN

Men Medborgarskolans lokaler på Molinsgatan kommer att finnas kvar. Huset har en lång och anrik historia och var tidigare ett privat förlossningshem med vacker arkitektur och inspiration från förr.

– Lokalerna räcker inte till, men det är fortfarande en fantastiskt kreativ miljö som vi vill ta vara på. Därför kommer de kreativa kurserna och det mesta som är relaterat till hantverk och skapande att vara kvar på Molinsgatan, säger Ulrika.