Medeon ”goes” Europe with KISP and SSP

Medeon ”goes” Europe with KISP and SSP

Förra året gick Karolinska Institutet Science Park (KISP), Sahlgrenska Science Park (SSP) och Medeon Science Park in i en gemensam satsning med målet att ytterligare tydliggöra sina erbjudanden för medlemsföretagen och bli mer synliga, även internationellt. Med siktet inställt på utökat globalt samarbete började resan i Europa.

Första stoppet i denna nysatsning blev European Cluster Days i Strasbourg i Frankrike där representanter från utvalda franska science parks med fokus på Life Science fanns på plats.

- Det var mycket spännande att träffa representanter för kända franska science parks/kluster, som Genopole och Atlantpole och få möjlighet att jämföra oss och lära av varandra, säger Märit Johansson, VD på Karolinska Institutet Science Park. Mötet gav också goda möjligheter att presentera de tre forskningsparkerna sina koncept och det nationella samarbetet mellan Stockholm, Göteborg och Malmö

De tre forskningsparkerna ledde under tredje dagen olika ”work shops” med teman som ”best practice”, internationalisering och framtida samarbeten.

Ulf G Andersson, VD här på Medeon Science Park & Incubator, deltog dessutom i en internationell panel som diskuterade olika metoder att stödja små verksamheter i dess internationalisering.

- Dagen var både tempofylld och innehållsrik. Det skapades många nya värdefulla kontakter inför framtida samarbeten, säger Ulf.

– Nu gör vi en ordentlig kraftsamling för att synas utanför Sverige. Under förra året byggde vi en plattform både genom att tydliggöra vårt erbjudande och att presentera våra företag tydligare. Nu är vi mogna att testa konceptet i Europa, men det är bara början säger Märit Johansson.

KISP, SSP och Medeon Science Parks medverkan vid mötet i Strasbourg har kommit till stånd genom framgångsrikt nätverksarbete med Svensk-franska forskningsföreningen.