Medeonstipendiet på 50 000 kronor tilldelas Isabel Goncalves på LUDC

Medeonstipendiet på 50 000 kronor tilldelas Isabel Goncalves på LUDC

Den 26 maj kl 11.00 anordnas Medeondagen på CRC, Clinical Research Centre i Malmö. Det är forskningsparken Medeon som i samverkan med LUDC- Lunds universitets diabetescentrum som står bakom programmet.
Medeonstipendiet på 50 000 kronordelas ut i samverkan med SEB och den här gången är det Isabel Goncalves som får ta emot stipendiet, ”för sin forskning inom hjärt – kärlområdet som bland annat lett fram till en metod för att med icke – invasiv ultraljudsteknik hitta de arterosklerotiska plack i halsartärerna som löper stor risk att brista och orsaka stroke.” Ett utmärkt exempel på forskning som lett till konkret nytta för patienter och som minskar risk för allvarliga komplikationer till diabetes.

Diabetes är en folksjukdom, som ökar i hela världen. I Sverige drabbas ungefär fyra procent av befolkningen. Att allt fler lever längre och att antalet överviktiga har ökat, är faktorer som spelar in, liksom ärftlighet, miljö och livsstil. De allra flesta diabetiker, omkring 90 procent, har typ 2 diabetes, också kallad åldersdiabetes, den andra stora diabetessjukdomen diabetes typ 1.

När det gäller övriga programmet får vi lyssna b la på Hindrik Mulder, LUDC, Endokrinologi SUS som kommer att tala om ett Metabolt centrum vid Skånes universitetssjukhus.

Dag: tisdagen den 26 maj
Tid: kl 11.00 – 15.00
Plats: Clinical Research Centre, i Aulan, Jan Waldenströms gata 35, inne på Malmö sjukhusområde.
Program: Gå in på http://www.medeon.se/Svenska/AKTUELLT/Medeondagen2015/tabid/459/Default.aspx

*Stipendieutdelning: kl 14.00-14.15

För ytterligare information, vänligen kontakta:Catrine Pauckstadt, kommunikationsansvarig Medeon AB , 070-305 25 65, catrine.pauckstadt@medeon.se
Björn Martinsson, kommunikatör, Institutionen för kliniska vetenskaper i Malmö, Lunds universitet/LUDC 072-723 44 99, bjorn.martinsson@med.lu.se