Docent Malin Fex, Lunds universitets Diabetescentrum

Medeonstipendiet på 50 000 kronor tilldelas Malin Fex på LUDC

Söndagen den 5 november med start kl 9.30 uppmärksammas Världsdiabetesdagen på Clarion Hotel & Congress, Malmö Live.

Det är forskningsparken Medeon Science Park & Incubator som i samverkan med LUDC- Lunds universitets Diabetescentrum, Sydvästra Skånes Diabetesförening, Region Skåne och DSS Diabetes Samverkan Sverige som står bakom programmet.
Medeonstipendiet på 50 000 kronordelas ut av Medeon i samverkan med SEB och den här gången är det Malin Fex som får ta emot stipendiet.

Motiveringen lyder enligt följande: ” Docent Malin Fex har en forskarbakgrund inom både typ 1- och typ 2- diabetes, vilket har givit henne en mycket bred, men ändå specifik kunskapsbas. Malin har nyligen i hård konkurrens fått ett flerårigt forskningsanslag från Vetenskapsrådet. Genom uthållighet och sin förmåga att göra rätt forskningsstrategiska val, har hon etablerat sig som en framstående och självständig forskare där hon undersöker specifika signalvägar för serotonin, melatonin och autofagi i de insulinproducerande betacellerna i bukspottskörteln. Av intresse är också att ämnesområdet autofagi gav Nobelpriset i Medicin och Fysiologi år 2016.”

Diabetes är en folksjukdom, som ökar i hela världen. I Sverige drabbas ungefär fyra procent av befolkningen. Att allt fler lever längre och att antalet överviktiga har ökat, är faktorer som spelar in, liksom ärftlighet, miljö och livsstil. De allra flesta diabetiker, omkring 90 procent, har typ 2 diabetes, också kallad åldersdiabetes, den andra stora diabetessjukdomen är diabetes typ 1, som kräver dagliga insulininjektioner.

När det gäller övriga programmet får vi bl.a. lyssna på Markus Lundgren, överläkare i barn- och ungdomsmedicin Skånes universitetssjukhus och doktorand vid Lunds universitet om ”Går det att förebygga typ 1-diabetes?”.

Dag: söndagen den 5 november i samband med Världsdiabetesdagen på Malmö Live
Tid: kl 10.00 – 15.00
Plats: Clarion Hotel & Congress Malmö Live,
Program: https://vddmalmo.com/program/