Media Markt tar hjälp av robot för paketinslagning i julhandeln

Under december beger sig ABB:s robot YuMi ut på en Sverigeturné för att i 18 av Media Markts 27 varuhus hjälpa till med paketinslagningen i julruschen. Den tvåarmade roboten som tillfälligt byter namn till ”The Gift Wrapper” blir därmed Media Markts senaste tillskott i teknikfamiljen.

Förra veckan utsåg HUI robotdammsugaren till årets julklapp och nu tar Media Markt robotupplevelsen ett steg längre genom att inleda ett samarbete med ABB och deras tvåarmade robot YuMi. YuMi kommer under december månad hjälpa till med paketinslagning i 18 Media Markt-varuhus runt om i landet.

– Samarbetet med ABB och roboten YuMi, är ett resultat av båda parters brinnande intresse för teknik. Genom att låta YuMi hjälpa oss med paketinslagning får vi möjlighet att ge våra kunder en shoppingupplevelse utöver det vanliga samtidigt som vi kan visa på nyttan med den senaste generationens robotar, säger Mia Lund Hanusek, marknadsdirektör på Media Markt.

YuMi, som står för You and Me, är resultatet av flera års forskning kring samarbetet mellan robot och människa - en tvåarmad kollaborativ robot med flexibla gripdon och toppmodern robotstyrning för montering av små komponenter. Eftersom den har en inbyggd säkerhetsfunktion som gör att den känner av om någon stöter i den eller om något kommer i vägen kan den arbeta helt utan skyddsbur. YuMi presenterades första gången på Hannovermässan i april, men i och med samarbetet med Media Markt får allmänheten nu chansen att uppleva YuMi på utvalda varuhus – och dessutom få lite avlastning i julstöket i form av paketinslagning.

– Med YuMi inleds en ny epok av samarbetande industrirobotar där människa och robot kan arbeta sida vid sida. Att tillsammans med Media Markt få vara del av ett sammanhang där den senaste tekniken lyfts fram känns väldigt roligt och där känner vi också att YuMi passar in utmärkt, säger Joakim Rosenqvist, försäljningschef på ABB-enheten Robotics.

Första stoppet på robotturnén är i Sundsvall den 1 december och därefter kommer ”The Gift Wrapper” besöka 18 varuhus runt om i landet innan avslutningen i Heron City den 20 december.

För mer information ”The Gift Wrapper” och för turnéschema, vänligen besök: www.mediamarkt.se

”The Gift Wrapper” Tour:

1 december: Sundsvall
2 december: Örebro
3 december: Västerås
4 december: Uppsala
5 december: Norrköping
6 december: Jönköping
8 december: Kalmar
9 december: Växjö
10 december: Torpavallen
11 december: Bäckebol
12 december: Högsbo
13 december: Helsingborg
15 december: Lund
16 december: Malmö
17 december: Nacka
18 december: Gallerian
19 december: Barkarby
20 december: Heron City

Utöver samarbetet med ABB är även Lunds Tekniska Högskola och Cognibotics delaktiga i projektet tillsammans med Media Markt.

För mer information, vänligen kontakta:
Maria Hansson, PR-byrån Wenderfalck (Tf. pressansvarig)
E-mail: mia@wenderfalck.com

• robot
  • julhandel
  • yumi

Media-Markt är Europas ledande återförsäljare av hemelektronik. Företaget grundades 1979 och ingår i tyska koncernen Media-Saturn-Holding GmbH. Framgångarna bygger på ett unikt sortiment av märkesvaror till låga priser, kompetent personal, utmärkt service, tydlig annonsering och en decentraliserad organisation där varje varuhuschef är delägare i sitt eget varuhus. För närvarande har Media-Saturn 27 varuhus i Sverige och fler än 1 000 varuhus i 15 europeiska länder. Gå in på www.mediamarkt.se för att besöka det 28:e varuhuset i Sverige.