Internationella X Media Lab till Malmö

I januari 2011 går det världsturnerande konferenskonceptet X Media Lab av stapeln i Malmö. Temat är digital positioneringsteknik och evenemanget kommer att handla om det absolut senaste inom digital media – den fysiska världen. Fokus ligger på hur du använder digital positioneringsteknik för att skapa nya tjänster, produkter och upplevelser. X Media Lab Sweden arrangeras av Media Evolution.

Allt eftersom GPS och annan positioneringsbaserad teknik mognar skapas möjligheter till en hel rad nya tjänster, produkter och upplevelser. I stället för att statisk information från kartbilden berättar att “Du är här”, kan vi nu själva berätta för världen att ”Här är jag och jag vill integrera med min omgivning här och nu”.

Ett affärsutvecklande evenemang
X Media Lab riktar sig till alla som jobbar med digitala medier och vill veta mer om hur man använder digital positioneringsteknik för att utveckla projekt. Evenemanget kommer att besökas och modereras av internationella experter inom området.

- Under X Media Lab kommer företag som jobbar med digitala medier att få möjlighet att träffa och utveckla sina idéer tillsammans med världsledande experter inom positioneringsteknik. Det är ett fantastiskt tillfälle att inspireras och utveckla sin affär, sina idéer och projekt, säger Sara Ponnert, affärsutvecklare på Media Evolution och X Media Labs projektledare.

Konferens & labb
X Media Lab Sweden äger rum i Malmö, och består av två delar; en konferens och ett labb.

Konferensen
Konferensen går av stapeln på Orkanen, Malmö högskola i Malmö den 21 januari 2011 och är öppen för alla. Syftet är att utforska de senaste teknik- och företagsinnovationerna inom digital positioneringsteknik samt affärsmöjligheterna som området erbjuder.

Labbet
Labbet går av stapeln på Örenässlott den 22-23 januari 2011. Under två dagar får utvalda projektgrupper och företag chansen att vidareutveckla och diskutera sitt arbete med varandra och med internationella experter inom området. Under labbet får de hjälp att ta projekt vidare till den kommersiella marknaden. Alla har möjlighet att ansöka med ett projekt till labbet.

Södra Sverige – den perfekta platsen för X Media Lab
- Att labbet hålls i södra Sverige är inte någon slump, menar X Media Labs projektledare Sara Ponnert.
- I södra Sverige arbetar mängder av företag med innovativ speldesign, nya medier och smarta mobiltelefoner - det är en erkänd metropol för digital innovation. Att X Media Lab Sweden ska äga rum här ser vi som en självklarhet.

X Media Lab arrangeras av Media Evolution i samarbete med Nordic Game Program, Region Skåne, Malmö stad, Future Position X, Mobile Heights, Netport Karlshamn, KulturKraft Syd och Malmö högskola.

Mer information om X Media Lab Sweden

Kontakta:
Sara Ponnert, projektledare för X Media Lab, Media Evolution
Telefonnummer: 070-610 75 96
Mail: sara@mediaevolution.se

Mer information om X Media Lab

Kort om Media Evolution
Media Evolution är ett mediekluster och en medlemsorganisation som jobbar för att stärka innovation och tillväxt i södra Sveriges mediebranscher. Mer information.

• konferens
  • labb