Ny studie visar: KSM66 förbättrar sömnen och minskar oro

I dagarna publicerades den första rena sömnstudien på KSM66, ett ekologiskt fullspektraextrakt av ashwagandha. Tidigare studier på KSM66 har visat minskad stress, oro och ångest, samt en normalisering av stresshormonet kortisol. Studien är en dubbelblind, placebokontrollerad och randomiserad studie 1.

Inom Ayurveda, världens äldsta läkekonst, är sömnbrist och oro några av de användningsområden där ashwagandha används. Det latinska namnet på ashwaganda är Withania Somnifera, vilket betyder ”örten som ger sömn”. Ashwagandha ger dock inte ”sömnighet” som valeriana, humle eller melissa utan hjälper kroppen att slappna av, vilket gör det lättare att sova.

Insomning, sömnkvalitet, oro och ångest

I studien ingick 60 män och kvinnor i åldern 18-60 år. Studien varade i 10 veckor och samtliga deltagare var diagnostiserade med sömnproblem. Ordinerad dos av KSM66 var 1 kapsel morgon och 1 kapsel kväll (2x300 mg), alternativt placebo.

Huvudparametrar som studerades:

• Tid till insomning
  • Sömnkvalitet
  • Uppvaknade under natten
  • Oro
  • Ångest
  • Mentalkapacitet

Resultat:

Samtliga studerade parametrar förbättrades i KSM66 gruppen. Insomningsförmågan förbättrades med 44% jämfört med 23% i placebogruppen. Antalet uppvakningstillfällen under natten minskade med 30% jämfört med 10% i placebogruppen. Inga av deltagarna upplevde några biverkningar.

Författarnas slutsats:

Det råder ingen tvekan om att KSM66 är ett effektivt och naturligt sätt att förbättra insomning och sömnkvalitet.

Fakta KSM66:

Den första studien på KSM66 publicerades 2012, och sedan dess har ytterligare 20 dubbelblinda, randomiserade och placebokontrollerade studier genomförts, varav 12 av dessa har publicerats. Resterande studier förväntas publiceras under 2019/2020.

Studierna slår fast att KSM66 har god effekt vid oro, ångest, träning, sexuell dysfunktion, dålig spermamobilitet, nedsatt minne, PMS, klimakteriebesvär och obalans i sköldkörteln. Dessa användningsområden är väldokumenterade inom ayurvedisk medicin.

Samtliga ovanstående indikationsområden har en sak gemensamt, de beror på och/ eller förvärras av stress. KSM66 ökar kroppens motståndskraft mot stress genom att normalisera kroppens stress-system (HPA-axeln). När binjurarna får vila normaliseras mängden stresshormon och kroppen kan börja återhämta sig.

Ansvar för människor och miljö

KSM66 innehåller ashwagandha som odlas på egna ekologiskt gårdar i Rajastan, nordvästra Indien. Den produceras på egna ekologiska fabriker med drygt 200 anställda. Företagets anställda är huvudsakligen kvinnor, och utöver avtalsmässiga löner har alla anställda med familj tillgång till fri skolgång och fri sjukvård.

1.Efficacy and Safety of Ashwagandha (Withania somnifera) Root Extract in Insomnia and Anxiety: A Double-blind, Randomized, Placebo-controlled Study1.Langade D, Kanchi S, Salve J, et al. (September 28, 2019). Cureus 11(9): e5797. DOI 10.7759/cureus.5797https://www.cureus.com/articles/22928-efficacy-and-safety-of-ashwagandha-withania-somnifera-root-extract-in-insomnia-and-anxiety-a-double-blind-randomized-placebo-controlled-study

• Hälsa, sjukvård, läkemedel

MedicineGarden AB drivs och ägs av Maibritt och Tom Johnsson med över 35 års erfarenhet av hälsobranschen. De drivs av en passion för vetenskap och tradition. Företagets filosofi är att enbart arbeta med kliniskt dokumenterade och väl beprövade extrakt.

Zarah Moberg

Presskontakt Journalist / Näringsexpert