Lärande verksamheter lär av varandra

I dagarna väljer Iris och Medlearn, två svenska kompetensutvecklingsföretag, att slå ihop sina egna interna processer för medarbetarutveckling och ledarskap till en gemensam strategi. Den uttalade målsättningen är att skapa en utvecklingsorganisation i världsklass som skall börja dag ett på jobbet och aldrig sluta erbjuda möjligheter.

Det nya kompetensutvecklingsprogrammet skall tydliggöra och systematisera vägar till kompetensutveckling på alla nivåer i de respektive företagen. För att ge extra kraft till personliga utvecklingsresor mot chefs- och ledningsroller skapas ett unikt ledarskapsprogram i samverkan med Kairos Future och FranklinCovey.

Även andra typer av karriärstjänster relevanta för verksamheterna initieras så som förstelärare och ämneslagssamordnare.

Våra företag bygger på att ge människor chans att växa, utbilda sig och nå en önskad plats i sitt yrkesliv. Vi är passionerade i vår syn på kraften i utbildning och utveckling. Självklart ska vi erbjuda våra medarbetare goda förutsättningar för att också själva få utvecklas säger Tobias Karlström, vd på Medlearn.

En avgörande del av kompetensutvecklingsprogrammet bygger på kollegialt lärande, men nya element adderas för att förstärka den yrkesrolls- och utförandespecifika delen av varje medarbetares vardag.

Genom att synliggöra och sätta en ram på allt det vi som arbetsgivare vill erbjuda hoppas jag att vi kan addera till den utvecklingskraft som redan finns bland våra anställda. Det krävs inte mycket för att få en lärare att vilja lära, men för oss alla kan det vara svårt att prioritera oss själva i arbetsvardagen om det inte blir tydligt från ledningen hur viktigt det är att fortsätta utvecklas, säger Anders Hvarfner, vd för Iris.

För mer information kontakta:

Lena Andreis, Personaldirektör 08-39 91 80 alt. 0765-26 68 83

Medlearn är ett utbildningsföretag med fokus på utbildning inom vård- och omsorg

med verksamhet i hela Sverige. Medlearn erbjuder utbildning på gymnasial nivå för vuxna, yrkeshögskola och högskola samt kompetensutveckling och fortbildning. Vi utbildar mot vårdyrken så som undersköterska, tandsköterska och ambulanssjukvårdare.

Iris Sverige är en ledande tjänsteleverantör inom arbetsmarknads- och vuxenutbildning. Koncernen har verksamhet på fler än 70 orter i Sverige.

Iris arbetar främst med grupper i samhället som av olika skäl har svårigheter att ta sig in på den ordinarie arbetsmarknaden. Vi erbjuder tjänster som stärker individen på väg mot ny och egen försörjning.

• Vuxenutbildning

• kompetensutveckling