Tandsköterska Flex – privat yrkesutbildning på Medlearn från hösten

Från hösten 2020 erbjuder Medlearn yrkesutbildningen till tandsköterska som privat alternativ. Medlearn levererar redan utbildningen inom ramen för yrkeshögkolan i Kista, Halmstad och Västerås. Tandsköterska Flex är ett flexibelt alternativ, studenten väljer själv studieupplägg – antingen i klassrum eller distans.

Tandsköterska Flex har sin bas på Medlearn Kungsbacka och erbjuds från hösten 2020. Utbildningen står under tillsyn av Myndigheten för Yrkeshögskolan och riktar sig till privatpersoner men även företag och organisationer.

- Det finns medarbetare inom tandvården som saknar formell kompetens och privatpersoner som av olika skäl vill garantera sig en plats på utbildningen. Vi erbjuder idag samma utbildning inom ramen för yrkeshögskolan men antal platser är begränsade, det är många kvalificerade sökande och det här kan vara ett sätt att öka chanserna till en studieplats, berättar Martina Lindgren, affärsområdesutvecklare inom yrkeshögskolan på Medlearn.

Privat alternativ på yrkeshögskolenivå

Tandsköterska Flex står, liksom yrkeshögskoleutbildningen till tandsköterska, under tillsyn av Myndigheten för Yrkeshögskolan. Den har samma kunskapskrav, innehåll och nationella kursupplägg som yrkeshögskoleutbildningen och kvalitetsgranskas av myndigheten.

- Skillnaden är att utbildningen inte har statligt stöd och då utgår istället en studieavgift. Den är heller inte studiemedelsberättigad, vilket innebär att man ej kan få CSN. Medlearn kommer därför erbjuda en finansieringslösning tillsammans med en extern aktör där man kan låna till bland annat studieavgiften, berättar Martina Lindgren.

Flex- utbildning i klassrum eller på distans

Den andra stora skillnaden till yrkeshögskoleutbildningen är det flexibla studieupplägget. Distanslösningen möjliggör att man kan ta del av utbildningen var än man bor i landet. Passar det studenten bättre att delta i klassrumsundervisningen i Kungsbacka så är det också möjligt. Här väljer studenten det upplägg som passar den bäst.

- Medlearn erbjuder idag kommunal vuxenutbildning, yrkeshögskola samt kompetensutveckling till företag och organisationer. Det här blir vår första yrkesutbildning som ges som privat alternativ. Det skabli spännande att se om det finns ett intresse, vi har väldigt många sökande till våra yrkeshögskoleutbildningar vilket visar att det är en effektiv skolform. Branschen är också positiv då efterfrågan på utbildade tandsköterskor är stor, säger Veronica Grimheden Myhrström, utbildningsdirektör på Medlearn.

Ansökan öppen

Det finns 35 platser på utbildningen. Ansökan är öppen fram till 1 maj. Sista kompletteringsdag är 15 maj. Vid lediga platser är utbildningen öppen för sena ansökningar som fylls på löpande till dess att utbildningen är fylld.

Läs mer om Tandsköterska Flex på Medlearn här.

För mer information
Kontakta Martina Lindgren, Affärsområdesutvecklare YH på Irisgruppen med bolagen Medlearn och Iris
Mobiltelefon: +46706104499
martina.lindgren@irisgruppen.se

• yrkeshögskola
  • kompetensutveckling
  • medlearn
  • tandsköterska
  • yrkesutbildning
  • kompetensförsörjning

Medlearn är ett utbildningsföretag med fokus på utbildning inom vård- och omsorg med verksamhet i hela Sverige.

Verksamhetsidén är unik med ett brett fokus på att genom utbildning försörja och utveckla vård- och omsorgen i Sverige. Medlearn erbjuder utbildning på gymnasial nivå för vuxna, yrkeshögskola och högskola samt kompetensutveckling och fortbildning. Vi utbildar mot många vårdyrken så som undersköterska, tandsköterska och ambulanssjukvårdare. Våra kunder och uppdragsgivare är kommuner, arbetsförmedlingen, landsting och privata vårdgivare samt andra aktörer inom vård-, omsorgs, och hälsosektorn.

Medlearn är en del av Irisgruppen som är en av Sveriges ledande aktörer för effektiv utbildning och stödinsatser för vuxna i syfte att nå egen försörjning. Irisgruppen som består av verksamheterna Iris, Medlearn och Competens har en omsättning på cirka 430 MSEK och ungefär lika många anställda på ca 80 orter runtom i Sverige. Visionen är att genom våra insatser där varje individ når sin fulla potential skapa ett bättre samhälle med minskad arbetslöshet och ökad integration. Läs gärna mer på www.medlearn.se och www.irisgruppen.se