Umeåbor simmade för livet

Umeåbor simmade för livet

Som ett inslag i den pågående vattenveckan i Umeå arrangerade Medley och WaterAid sponsorsimmet "Simma för Livet" i Umeå simhall under lördagen den 11 maj. Drygt 200 deltagare simmade tillsammans 67 100 meter. Det sammanlagda meterantalet multiplicerades med 10 öre och resulterade i 6 710 kr till WaterAids arbete i Mali.

Just nu pågår Vattenveckan i Umeå. Under lördagen den 11 maj bjöd Medley och biståndsorganisationen WaterAid in till det kostnadsfria arrangemanget Simma för Livet. Under fyra timmar hade Umeåborna möjlighet att simma ett valfritt antal längder i bassängen och därigenom bidra till WaterAids arbete för rent vatten och sanitet i det Afrikanska landet Mali.

– Vi genomförde Simma för Livet även under vattenveckan i fjol men i år var det betydligt fler deltagare. Det är kul att se att så många ställer upp och simmar för den goda saken, berättar Medleys platschef Göran Åkre.

Drygt 200 personer valde att delta och tillsammans lyckades de simma ihop 67 100 meter. Det sammanlagda meterantalet multiplicerades sedan med 10 öre av Medley och resulterade i ett bidrag på 6 710 kronor - en siffra som glädjer Susann Henriksson, Insamlingsansvarig på WaterAid.

– Den senaste tidens politiska oroligheter i Mali har givetvis inte förbättrat situationen i landet så det här bidraget kommer göra skillnad där det verkligen behövs, säger Susann Henriksson.

Göran Åkre, platschef Medley Umeå simhall, tel 010-450 91 71

Hans Albrektsson, presskontakt Medley, 010-450 90 15