Almi Invest investerar i MedUniverses digitala patientfallsverktyg

MedUniverse har det senaste året utvecklat ett nytt digitalt patientfallsverktyg där läkare kan testa och uppdatera sina kunskaper med simulerade patientfall inom olika terapiområden. I dag når MedUniverse omkring 17000 svenska läkare inom alla medicinska specialiteter och via det internationella samarbetet Networks in Health utökas den digitala kontaktytan till fler än 2,5 miljoner läkare världen över.

Det nya patientfallsverktyget kan användas av fler av vårdens professioner samt av aktörer inom eller i nära anknytning till sjukvården såsom utbildningsväsendet, institutioner, läkemedelsbolag, vårdgivare och myndigheter. Visionen är att bidra till en ökad effektivitet och förbättrad patientvård.

Almi Invest investerar i verksamheten och Pär Nordström, Investment Manager, tar plats i MedUniverses styrelse, som därtill består av Fredrik Sjödin, ordförande och riskkapitalist, Björn Littorin, mångårig företagsledare med ett stort styrelseengagemang, samt Tim Ringrose, brittisk läkare och VD för M3 Europe och Doctors.net.uk.

Pär Nordström på Almi Invest kommenterar:

-  Vidareutbildningen för läkare är en högaktuell fråga, där vi både ser affärspotential och ett värde i att bidra till projekt som i förlängningen verkar för patientsäkerhet. Här tror vi att MedUniverses nya patientfallsverktyg har en spännande roll att spela.

MedUniverse har också förstärkt ägarbilden med nya privata delägare, däribland Eva Redhe Ridderstad, styrelseledamot i flera bolag inom life science-sektorn och tidigare bland annat VD för Erik Penser Fondkommission, och Magnus Persson, disputerad läkare och styrelseordförande för KI Innovations med ett förflutet bland annat i läkemedelsindustrin.

Anna Omstedt Lindgren, VD för och en av initiativtagarna till MedUniverse, ser fram emot vidareutvecklingen av patientfallsverktyget och välkomnar de nya delägarna:

- Vi har arbetat hårt för att skapa en förtroendeingivande och smidig kommunikationsplattform för Sveriges läkare. Det nya affärsområdet öppnar stora internationella möjligheter och vi förädlar vårt erbjudande, både mot läkarna och mot våra kunder. Våra nya delägare förstärker kompetensen i bolaget ytterligare och gör att vi står väl rustade för att ta verksamheten till nästa nivå.

För mer information, vänligen kontakta:
Anna Omstedt Lindgren, VD MedUniverse, anna.o.lindgren@meduniverse.se, 070-772 63 64
Pär Nordström, Investment Manager, Almi Invest, par.nordstrom@almi.se, 072-513 06 06

• Economy, Finance

• läkare
  • meduniverse
  • almi invest
  • patientsäkerhet
  • fortbildning för läkare
  • patientfallsverktyg
  • e-hälsa

MedUniverse erbjuder en digital kontaktyta till omkring 17 000 svenska läkare inom alla medicinska specialiteter. MedUniverse ingår som enda nordiska aktör i det internationella samarbetet Networks in Health som leds av Doctors.net.uk, Storbritanniens ledande läkarnätverk med över 200 000 anslutna brittiska läkare. Networks in Health samlar fler än 2,5 miljoner läkare världen över.

Anna Omstedt

Press contact CEO and Founding Partner +46 (0)70 772 63 64