Memira ökar tillgängligheten för Lund-bor

Pressmeddelande   •   Maj 28, 2012 13:05 CEST

Varje år opereras ca 20 000 personer för synfel i Sverige, varav Memira står för ca hälften av dessa. I Lund beräknas ca 52 000 personer har något typ av synfel. Många har valt att åka till Malmö eller Helsingborg för att behandla sitt synfel. Från och med i maj finns Memira i Lund och är kedjans 27:e klinik i Sverige.

Att korrigera sitt synfel med ögonlaser ligger i tiden. Memira har arbetat med att öka informationen kring synbehandlingar. Allt fler inser nu att ett synfel inte behöver vara ett permanent tillstånd.

En av grundpelarna i Memiras affärsidé är lättillgänglighet oavsett var man bor.

- Det ska vara enkelt att besöka en Memira klinik oavsett var i landet man bor, vare sig om man ska göra en operation eller gå på efterkontroller. Lund har ett stort befolkningsflöde eftersom många pendlar till Malmö. Studenterna bidrar också till befolkningsflödet under terminerna. Genom att vi öppnar en klinik i Lund underlättar vi för de som har ena foten i Lund och den andra på en annan ort. Därför var det naturligt att öppna här, säger Michael Lagerbäck, VD på Memira.

Så här går en ögonlaserbehandling till:
Vid en laserbehandling korrigeras synfelet genom att krökningen på hornhinnan justeras så att de inkommande ljusstrålarna träffar rätt på näthinnan. Behandlingen tar mellan 5 till 90 sekunder per öga, beroende på grad av synfel. I lasern finns en inbyggd eye-tracker-funktion som följer ögats rörelser och som stannar upp om ögat rör sig, därför kan lasern kan aldrig skada ögat.
Källa: SCB, Optikerförbundet.

För mer information är du välkommen att kontakta:
Michael Lagerbäck, VD Memira, 0708-394 392, michael.lagerback@memira.se
Markus Fernlund, Etableringsansvarig, 0708-394 395, markus.fernlund@memira.se

www.memira.se

Memira är Nordeuropas ledande ögonlaserkedja, med ca 300 anställda och närmare 50 kliniker i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland. Memira behandlar tiotusentals personer varje år för närsynthet, översynthet och astigmatism (brytningsfel). Memira är även ledande på behandling av åldersrelaterade synfel och kan hjälpa personer som idag har progressiva glasögon och läsglasögon.

Kommentarer (0)

Kommentera